Nobeldag på Campus USÖ för tionde gången

Nikolaos Venizelos och Allan Sirsjö inne i Campus USÖ.

Nikolaos Venizelos och Allan Sirsjö.

För tionde året i rad arrangeras en Nobeldag på Campus USÖ dit även allmänheten är välkommen. – Vi ville skapa en tradition och det har vi ju lyckats med, säger Nikolaos Venizelos, en av initiativtagarna till arrangemanget.

Den 10 december kommer bottenvåningen på Campus USÖ i vanlig ordning att fyllas med postrar – affischer – om den forskning som pågår vid den medicinska fakulteten. Det rör sig om drygt 55 bidrag från doktorander, postdoktorer, masterstudenter och läkarstudenter.

– Det är jättestort i år. Över 55 forskningsprojekt presenteras och vi har mer än 120 anmälda deltagare, berättar Nikolaos Venizelos, professor emeritus och docent i biomedicin.

Även allmänheten är välkommen att ta del av både utställningen och de föreläsningar som ges under dagen. Bland annat ska de doktorander och postdoktorer som står bakom sex stycken utmärkta vetenskapliga bidrag föreläsa om sin forskning.

Vill lyfta fram forskningen

Det var Nikolaos Venizelos som tillsammans med professor Allan Sirsjö kläckte idén om en särskild dag i Alfred Nobels anda. Den första arrangerades 2009.

– Vi ville uppmärksamma denna dag i största allmänhet och Alfred Nobel har ju anknytning till länet. Men framför allt ville vi lyfta fram den forskning som doktorander bedriver inom medicin. Dessutom ansåg både jag och Allan att vi behövde en fin tradition, vilket det ju också blev.

Nobeldagen, eller Nobel Day Festivities som den egentligen heter, avslutas med en middag på Örebro slott för aktiva deltagare, institutionspersonal och gäster. Där kommer även pris att delas ut till de två personer som har gjort de bästa postrarna.

– Den här dagen handlar till största delen om pågående vetenskap men samtidigt är det lite fest också, konstaterar Nikolaos Venizelos.

Text: Mattias Frödén