Nörden är vinnaren i den digitala världen

Thomas Dahlman

– Nörden är vinnaren i den digitala världen. Det sa Enfos Thomas Dahlman när han gästföreläste för högskole- och civilingenjörer inom datateknik. Nörden lever mitt i digitaliseringen, kan koda, brinner för sitt ämne och vill fördjupa sina kunskaper.

Thomas Dahlman är konsult- och kontorschef för it-bolaget Enfo i Örebro och var inbjuden av Lars Karlsson, professor i datavetenskap, för att hålla en gästföreläsning om hur företaget arbetar med att få nöjda medarbetare.

– På Enfo är vi stolta nördar, medarbetarna är vår största tillgång, förklarar han.

Han citerade den brittiska entreprenören och äventyraren Richard Branson för att visa hur han tänker.

”Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of your clients”

Tillsammans med studenterna tog Thomas Dahlman fram värdeord som gör arbetet meningsfullt: Delaktighet, trevligt och kul på jobbet, bolla idéer, samarbete och gemenskap.

Enfos medarbetare arbetar ofta i team tillsammans med företagets kunder. Enligt Thomas Dahlman är det perfekta teamet en blandning mellan genus, ursprung, ålder och personlighet. Något som han strävar efter att ha bland sina medarbetare. Thomas Dahlman hänvisade till Thomas Eriksson bok ”Omgiven av idioter” där färgerna röd, gul, grön och blå representerar olika egenskaper hos individer. De anställda på Enfo har fått göra färgtestet för att bättre förstå sig själva och andra.

– Själv är jag en grön-blå person, jag tycker om att strukturera och vill gärna att alla ska må bra och trivas, sa Thomas Dahlman.

Bra att få möta företag

Daniel Gustafsson från Arboga och Anna Forsberg från Skellefteå läser på programmet Högskoleingenjör, datateknik

Daniel Gustafsson och Anna Forsberg läser andra året på programmet Högskoleingenjör, datateknik. De var nöjda med föreläsningen.

– Det var en bra föreläsning. Kul att höra hur en chef tänker och resonerar, säger Daniel Gustafsson.

– Jag tycker om när föreläsarna kommer från företag, då får vi en inblick hur det fungerar på arbetsmarknaden, tillägger Anna Forsberg.

– För att bli framgångsrik inom yrket behövs både teknisk och social kompetens, våra studenter kommer att arbeta i team och med kundkontakt. De måste kunna samarbeta, säger professor Lars Karlsson.

Professor Lars Karlsson

Thomas Dahlman vill att Enfo har kontakt med studenter. Han vill gärna ha samarbete med studentsektionen TekNat och företaget tar emot studenter för ex-jobb.

– Det är jättekul att träffa studenter, företaget växer och vi behöver nytt blod. Vi som jobbar nu blir äldre, medan studenterna generellt är unga och förstår våra yngre kunders behov. Studenterna hjälper oss att vara rörliga i sinnet.

Text: Anna Asplund
Foto: Anna Asplund och Örebro universitet