Ny ordförande för Örebro studentkår

Den 1 juli blir Lasse Lund ny ordförande för Örebro studentkår. Alva Håkansson går på Lillåns skola och hon har varit praoelev två veckor på Örebro universitet. Hon passade på att ställa några frågor till Lasse:

Hej Lasse! Du kommer från Finland. Hur hamnade du i Örebro?

Jag har alltid varit intresserad av rättsväsendet och ville till Sverige för att plugga juridik.

Efter militärtjänsten i Finland sökte jag till en rad svenska universitet och kom in i Örebro. Jag hade aldrig hört talas om den här staden, men trivs jättebra! Jag har nu pluggat juridik i två år.

Varför just juridik?

Jag vet inte exakt vad jag vill bli, och juridik är ett väldigt brett område, där man kan välja mellan många olika delar i yrket. Det är allmänbildande och det behövs människor i samhället som kan tolka lagstiftningen. Jag vill kanske också försvara människor i rätten.

Du ska ju nu bli ny studentkårsordförande, vad ser du som viktigast i det uppdraget?

Det känns mycket viktigt att representera alla 15 500 studenter med stolthet här på ett bra sätt. Jag har alltid varit intresserad av ledarskap. Jag har erfarenhet från militären i Finland och innan det var jag ordförande för ungdomsfullmäktige på min finska gymnasieskola. De som är engagerade ska känna att de får något ut av det, och jag vill göra Örebro till en mer studentvänlig stad.

Vad är det första du kommer att göra som ordförande?

Först ska jag presentera mig själv och studentkåren för de nya studenterna som börjar här på Örebro universitet i höst, och berätta varför det är bra att engagera sig i studentkåren. Jag kommer också börja jobba med studentstrategin som finns för att utveckla och göra Örebro stad mer attraktiv för studenter. Målet är att fler ska vilja bo kvar efter avslutade studier. Studentstrategin ska också förbättra boendesituationen, tillgång till kultur och nöjen och andra faktorer som påverkar livet för den studerande.

Text: Alva Håkansson
Foto: Anna Asplund