Oliva har inte ångrat en sekund att hon började plugga vid Örebro universitet

Olivia Sjöberg

Oliva Sjöberg från Norrköping hade inte Psykologprogrammet vid Örebro universitet som förstahandsval. Men hon har inte ångrat en sekund att hon valde att studera här. Hon gillar programmets integrativa inriktning som lär ut flera teorier om hur man som psykolog kan hjälpa människor på bästa sätt.

Varför sökte du Psykologprogrammet?
När jag gick i högstadiet och gymnasiet blev det tydligt hur många som faktiskt lider av psykisk ohälsa i dagens samhälle. Psykologutbildningen erbjuder mig möjligheten att få hjälpa både enskilda personer med psykisk ohälsa men också på grupp- och samhällsnivå. Jag har alltid varit väldigt nyfiken på människor och vill förstå varför en person utvecklas som den gör. Varför beter sig människor som de gör? Varför gör folk inte det som de vet är bra för dem? Psykologprogrammet ger svar samtidigt som det uppmuntrar min nyfikenhet och hjälper till att utveckla mig som person.

Örebro var inte mitt förstahandsval, men jag har inte ångrat en sekund att jag började här. Campus Örebro är så härligt och det är roligt att nästan alla utbildningar är på samma ställe, det blir en väldigt härlig studentsammanhållning och studentkänsla. På campus finns även många studentbostäder, pizzeria, gym, matbutiker i närheten och kårhuset. Det gör att man egentligen knappt behöver lämna campus och studentlivet om man inte vill! Samtidigt när man vill komma ut i verkliga livet och inte bara vara student så finns city nära, där det finns ett bra utbud av bland annat butiker, caféer, museum, barer och aktiviteter. Örebro har en toppenbalans mellan studentliv och vanligt liv!

Vad är det bästa med ditt program?
Det bästa är att det har en så kallad integrativ inriktning. Det finns många teorier kring hur man hjälper människor på bästa sätt och ännu har vi inte hittat det perfekta sättet. Istället för att bara lära ut ett sätt får vi lära oss flera teorier på Psykologprogrammet. Detta ger oss flera verktyg som vi kan anpassa efter varje människa vi möter, för att se dennes unika behov och hjälpa den personen det sätt som passar bäst för honom eller henne.

Beskriv Örebro universitet med tre ord.
Gemenskap, engagemang och utveckling.

Vad tycker du om studentlivet i Örebro?
Jag tycker att det är brett! Det finns kårhuset med fester flera gånger i veckan, gratis konserter med studenter från Musikhögskolan, föreningar i överflöd (sport, sällskapsspel, politik och spex) och mycket mer. Det finns något för alla!

Vad har du för framtidsplaner?
Jag kan fortfarande inte bestämma mig. Just nu är planen att någon gång under mitt yrkesliv jobba med forskning, utredning av psykiska diagnoser och psykisk hälsa på arbetsplatser. Charmen med psykologyrket är att det är så brett, vilket innebär att om jag tröttnar på ett område efter 10 år kan jag byta till ett nästan helt nytt. Så man behöver inte bestämma sig förrän man hittar ett jobb man trivs med.

Tips till blivande studenter?
Var inte rädd att söka den utbildningen DU vill gå för att få det jobbet DU vill ha. Det är lätt att falla in i vad andra tycker och tänker. Men det är ju faktiskt du som ska slutföra utbildningen och utföra jobbet i decennier. Ju mer man tycker om sin utbildning desto lättare blir det att plugga!