Professionsprofilen ger studenter möjlighet att möta arbetsmarknaden

Tre studenter

Josefhine Björn, Teresia Ljung och Alva Hall

Ett femtiotal studenter från kandidatprogrammet i samhällsanalys mötte representanter från arbetsmarknaden i ”professionsprofilen” på tisdagen.
– Syftet är att inspirera studenter och ge tips om vad de kan jobba med i framtiden, säger samverkanskoordinator Karin Collén som ansvarar för dagen.

Professionsprofilen innebär att studenter från ett program anordnar dagen. I samarbete med Karin Collén beslutar de vilka gäster som ska bjudas in från arbetsmarknaden.

– Det är enkla möten där studenter och våra gäster har rundabordssamtal. Gästerna berättar vad de jobbar med och studenterna får möjlighet att ställa frågor, förklarar Karin Collén.

Karin Collen

Samverkanskoordinator Karin Collén ansvarar för professionsprofilen.

Alva Hall, Josefhine Björn och Teresia Ljung var ansvariga den här gången. De går fjärde terminen och kommer att vara de första med att ta examen vårterminen 2019.

– Utbildningen är ny och det finns inga alumner. Därför kände vi ett behov att få veta mer om olika möjligheter i ett kommande arbetsliv, säger Alva Hall.

– Det är ett brett program, vi har bland annat haft kurser i välfärd, jämställdhet och organisering och globalisering. Det var spännande att höra vad våra gäster arbetar med, tillägger Teresia Ljung.

De är nöjda med sin utbildning och vill i framtiden jobba med övergripande samhällsorienterande frågor.

– Jag vill jobba med något som innebär individfrågor men på en övergripande nivå, säger Josefhine Björn.

Hanaa Filali

Hanaa Filali kom från företaget Ramböll management consulting för att möta studenterna under professionsprofilen.

Hanaa Filali från Ramböll management consulting tyckte att det var nyttigt att få träffa och prata med studenterna. I framtiden ser hon att företaget har ett behov av deras kompetens.

– Vi behöver medarbetare med ett starkt samhällsengagemang som vill arbeta med utveckling av offentlig sektor inom särskilda områden, säger hon

Programansvarig Ylva Uggla var också på plats för att höra mer om dagens diskussioner.

Ylva Uggla och Martin Bolinder

Ämnesansvarig Ylva Uggla och studievägledare Martin Bolinder tyckte att det var intressant att höra diskussionerna mellan studenter och gäster.

– Det är en generell samhällsvetarutbildning med sociologi som huvudämne, som ger kompetens som efterfrågas på arbetsmarknaden idag, säger Ylva Uggla.

Studievägledare Martin Bolinder ger rådet till den som är osäker på kommande yrkesval eller vill få in en fot på arbetsmarknaden att det finns möjlighet att göra praktik under en termin.

– Sista terminen är valfri, då kan studenterna välja praktik, utbytesstudier eller valfri kurs, säger Martin Bolinder.

Text och bild: Anna Asplund

Dagens gäster kom från: