Rekordmånga nomineringar till pedagogiska priset 2018

Ordmoln med de vanligaste orden i årets nomineringar till pedagogiska priset.

Engagerad, pedagogisk och empatisk är tre egenskaper som studenterna betonar i årets motiveringar till pedagogiska priset. Örebro studentkår har ett stort arbete framför sig när de ska utse två pristagare bland 260 nomineringar fördelat på 90 lärare.

– Vi vill tacka alla studenter som har lagt tid på att uppmärksamma sina lärare, säger Kaltum Mohamud, vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar på Örebro studentkår.

Redan förra året kunde Örebro studentkår se ett växande intresse bland studenterna att nominera lärare till priset – eftersom att antalet nomineringar ökade från 70 till 240.

– Precis som förra året är lärare från alla institutioner representerade, vilket visar att hela universitetet har bra lärare och engagerade studenter, tillägger Kaltum Mohamud.

Hon ska tillsammans med Örebro studentkårs utbildningsbevakare från alla kårsektioner under nästa vecka utse vilka som får priset.

– Det kommer inte att bli ett lätt arbete, årets motiveringar är otroligt fina, säger Kaltum Mohamud.

– Det här visar att våra lärares arbete är uppskattat. Det är en fin återkoppling som jag verkligen hoppas att de tar till sig, säger prorektor Anna-Karin Andershed.

Pedagogiska priset har delats ut sedan 1999 av Örebro studentkår, det året som högskolan blev universitet. Årets vinnare kommer att offentliggöras inom två till tre veckor.

Anna-Karin Andershed och Kaltum Mohamud

Text och foto: Anna Asplund