Stora replokaler, konsertsal och bra lärare på Musikhögskolan

Carys James

Replokalerna och den stora konsertsalen lockade. Idag är brittiska Carys James inne på sin andra termin i cellospel på avancerad nivå. Hon är mycket nöjd med utbildningen och önskar att fler internationella studenter ska få möjlighet att söka till Musikhögskolan.

– Om man vill fokusera på den egna utvecklingen är det här en riktigt bra utbildning, säger hon som studerar på Interpretation, Musikalisk gestaltning på avancerad nivå.

Som internationell student har hon har blivit väl omhändertagen av både lärare och studenter vid Musikhögskolan.

– Musikhögskolans lärare är bra musiker och pedagoger. Jag har undervisats av Mats Jansson och Hampus Linderholm och är mycket nöjd.

En annan fördel med Musikhögskolan är att det finns en bra dialog mellan lärare och studenter om kursens innehåll. Studierna har även inneburit egen tid för att utveckla det egna musicerandet, repetera tillsammans med Svenska kammarorkestern och att öva den egna musikaliska gestaltningen.

– Studieupplägget har gett oss studenter möjlighet att fokusera på de små detaljerna som leder till nästa steg i den musikaliska utvecklingen, säger Carys James.

Internationalisering och samarbete

Carys James är uppvuxen i London och läste sin kandidatexamen i Storbritannien. Efter avslutade studier flyttade hon till Göteborg för att läsa symfoniskt orkesterspel på masternivå. Studierna i Göteborg förde henne vidare till Örebro universitet. Hon ser stora fördelar med det svenska betygssystemet.

– I Storbritannien jagar studenterna ständigt efter högsta betyg, vilket skapar stor konkurrens. I Sverige ser betygsystemet annorlunda ut, vilket ger in positiv inlärningsmiljö.

När hon sökte till Musikhögskolan hade hon aldrig hört talas om Örebro och blev först förvånad över hur liten staden är.

– Men jag tycker att den är väldigt vacker, särskilt på vintern med all snö!

En annan fördel med Örebro är att Svenska kammarorkestern finns här vilket ger möjlighet att gå på deras konserter med studentrabatt. Under höstterminen fick hon tillsammans med två kurskamrater resa till New York för att spela på svenska konsulatet och Svenska kyrkan. I samband med det fick de se Svenska kammarorkesterns konsert i Lincoln Center.

– Det var toppen att träffa musikerna i Svenska kammarorkestern efter deras framträdande på Lincoln Center. Möjligheter som de här är värdefulla för oss studenter, vi får ta del av andras erfarenheter och får vana att framföra musik inför en större publik.

Carys James har gjort flera långresor. Under jul- och nyårshelgen turnerade hon i Kina med orkestern Symphonia Vienna. Sedan januari är hon tillbaka i Örebro för att börja andra kursen i utbildningen.

– Om man vill fokusera på den egna utvecklingen inom musik är det här en riktigt bra utbildning, säger Carys James

Text: Anna Asplund
Foto: Kicki Nilsson, Icon Photography