Studentlivet i Örebro är överraskande bra

Maja Ewel

– Örebro kanske inte är känd som en klassisk studentstad, men både jag och mina kompisar har blivit positivt överraskade, säger Maja Ewell, som har hittat programmet som tar tillvara på hennes intresse för miljö, jämställdhet och kriminologi.

Varför sökte du programmet Kandidatprogram i samhällsanalys?
Jag började läsa sociologi som grundkurs och min tanke var inte att läsa hela programmet. Ungefär halvvägs in i terminen bestämde jag mig för att söka programmet, eftersom jag hade fått mersmak för ämnet. Jag tyckte att sociologi verkade spännande och allmänbildande, och dessutom hade jag lärt känna många härliga personer via introduktionen vilket gjorde att det kändes roligt att fortsätta läsa tillsammans med dem.

Jag sökte Örebro universitet i första hand eftersom att jag bor och är uppväxt här. Många av mina vänner bor här och jag trivs bra i staden eftersom den är lagom stor och har ett bra ungdomsliv.

Vad är det bästa med ditt program?
Att det är en bred utbildning som ger en många nya perspektiv på samhället. Vi får en stor förståelse för människor och hur människan hänger samman med samhället. Utöver de kunskaper som är användbara i arbetslivet får vi med oss mycket som är användbart rent privat. Det är en relativt fri utbildning där vi delvis har möjlighet att välja kurser, utbytestermin och praktik.

Beskriv Örebro universitet med tre ord.
Innovativt, fräscht och lättillgängligt.

Vad tycker du om studentlivet i Örebro?
Överraskande bra! Universitetet erbjuder en superbra introduktion som ger en bra start för resten av studentlivet. Örebro kanske inte är känd som en klassisk studentstad, men både jag och mina kompisar har blivit positivt överraskade. Man lär känna nya vänner från hela Sverige, vilket är jätteroligt! Jag upplever att Örebro som stad och studentlivet är tätt sammanflätat vilket gör att man inte blir ”isolerad” till studentbubblan.

Vad har du för framtidsplaner?
Eftersom det är en så bred utbildning känner jag att det finns många alternativ och möjligheter efter examen. Jag har funderat på att fortsätta plugga och doktorera i sociologi. Jag vill arbeta med något där jag har chans att förbättra samhället och är intresserad av frågor som rör miljö, jämställdhet och kriminologi. Oavsett vad jag bestämmer mig för känner jag att min utbildning ger mig bra förutsättningar för att senare kunna jobba med ämnen som jag brinner för.

Tips till blivande studenter?
För mig är det jätteviktigt med planering, självdisciplin och att gå på föreläsningarna. Men alla har sin egen studieteknik, vissa föredrar att läsa mer medan andra lär sig bättre genom att lyssna. Oavsett vad kommer man in i det och hittar sin egen grej. Förhoppningsvis har man valt att läsa något man är intresserad av och då blir det automatiskt roligare, men ha tålamod! Hitta någon du trivs att plugga med, drick mycket kaffe och gå på Kåren då och då!