Studentnytta av att bjuda på juridiska råd

Juriststudenterna Helena Dzabic, Jessica Nygren och Bhavya Misra

Helena Dzabic, Jessica Nygren och Bhavya Misra är projektledare för Medborgarjuristerna, ett engagemang som stärkt dem inför sin blivande yrkesroll.

Studenterna får praktisk erfarenhet av att ge juridiska råd. Deras klienter har i sin tur inte alltid möjlighet att anlita yrkesverksamma jurister. Medborgarjuristerna vid Örebro universitet ger denna dubbla nytta.

– Jag stärkte mitt självförtroende i juristrollen genom att hjälpa andra. Det känns bra på en utbildning som juristprogrammet där alla är så duktiga, säger Jessica Nygren.

Hon är tillsammans med Bhavya Misra och Helena Dzabic projektledare för Medborgarjuristerna, ett studentinitiativ som gör det möjligt för juriststudenter att möta verkliga klienter och bistå med råd.

– För människor som inte har pengar kan det här vara det enda sättet att få juridisk hjälp, säger Bhavya Misra, tredjeårsstudent.

Ett första steg eller sista försök

Alla tre började som rådgivare, men har nu ansvar som projektledare för rådgivningen som är ett samarbete mellan Juridiska föreningen vid Örebro universitet och Örebro kommun. En gång i veckan tar juriststudenter emot nio örebroare som anmält att de vill ha hjälp med juridiska ärenden.

– Medborgarjuristerna kan vara ett första steg. Eller också ett sista försök efter att personen har fått olika svar av myndigheter och andra instanser. Våra rådgivare kan hjälpa till att reda ut om det verkligen handlar om ett juridiskt ärende, berättar Helena Dzabic, som poängterar att studenterna enbart ger muntliga råd.

– Vi är väldigt tydliga med att vi är juridikstudenter och att de vi kan ge är vägledning, säger Bhavya Misra.

Ömsesidig nytta

Hon ser ett stort värde i att människor som inte har råd att anlita professionella jurister har denna möjlighet att få hjälp att reda ut sina ärenden, för att sedan kunna gå vidare.

Nyttan med Medborgarjuristerna är ömsesidig:

– Vi lär oss att styra samtalen för att få ut relevant information – och hur vi ska bemöta klienter, säger Bhavya Misra.

Helena Dzabic kommer från Helsingborg men valde att läsa juridik i Örebro, främst av ett skäl:

– Här lär vi oss retorik, att argumentera och förklara juridiken på ett enkelt sätt, säger hon.

För Jessica Nygren var retoriken också en fördel med Örebro universitet. Dessutom är upplägget på utbildningen bättre anser hon, med fler mindre tentor än få stora.

De vill bistå andra

Alla tre drivs av viljan att bistå andra människor. Helena Dzabic har varit säker på sitt yrkesval ända sedan tonåren, inspirerad av en iransk människorättsadvokat. Bhavya Misra vill ge röst åt de svaga i samhället. För Jessica Nygren är uppdraget inom Medborgarjuristerna ett sätt att engagera sig för andra:

– Även om vi inte alltid kan ge någon direkt hjälp finns det ett värde i att människor blir sedda, att någon lyssnar, säger hon.

För Helena Dzabic väcker Medborgarjuristerna ett hopp om framtiden:

– Vilket verktyg jag har som redan nu, som juriststudent. Jag kan göra skillnad. Vad kan jag inte göra sen, som advokat, när jag kan driva en process på riktigt!

Text och foto: Maria Elisson

Fakta

Medborgarjuristerna startade 2011 och är ett utskott till Juridiska föreningen vid Örebro universitet.

Syftet är ideell juridisk rådgivning. De som läst minst fyra terminer på Juristprogrammet eller Rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning kan ansöka om att bli rådgivare.

Rådgivningen är gratis. Vanliga frågor för Medborgarjuristerna handlar om skilsmässor, vårdnad av barn, arv eller till exempel ärenden hos Försäkringskassan. Migrationsverket och Socialstyrelsen.

Medborgarjuristerna skriver inga handlingar, utan ger råd om hur man till exempel utformar en överklagan.