Universitetet har en plan

Felicia Nässelblad, Patrick Walker och Momin Ahmed.

Örebro universitet har fått en fotbollsplan färdig för matcher i division 3. Den blir hemmaplan för damlaget och herrlaget i föreningen Scandinavian football club i Örebro. Det är gräsmattan som omringas av löparbanorna vid Idrottshuset på campus som rustas upp.

En fotbollsplan i division 3 har avbytarbås, kritade linjer på plan och fotbollsmål. Planen ska också luftas och vattnas.

Herrlaget i division 3 spelar i riksserien och möter lag från västra Svealand. Damlag i division 3 spelar i distriktsserien.

– Jag är tacksam för att universitetet vill ha vår hemmaplan på campus. Det är i särklass den bästa händelsen för oss vid sidan om att vi gick upp i division 3, säger herrlagsspelaren Momin Ahmed som läser fristående kurser inom juridik.

Felicia Nässelblad som spelar i damlaget håller med Momin. Damlaget vann division 4 2015 och har spelat i division 3 sedan dess.

– Damlaget består av 99 procent studenter. Vi är ett studentlag för studenter, säger Felicia som studerar på civilekonomprogrammet.

– Det är väldigt roligt att vår klubb blir universitetets ansikte utåt, tillägger ordförande i herrlaget Patrick Walker som har varit elittränare för bland ÖSK 2005 – 2007.

Herrlaget består av både studenter och lokala spelare. Flera av lagmedlemmarna är alumner som har valt att stanna kvar i Örebro efter sina studier.

– Vi har spelare från alla områden i staden. Vi märker att studenterna i vårt lag inspirerar andra spelare till högre studier, säger Patrick.

Trion understryker att styrkan i laget är att alla är medvetna om att det är studenter som spelar i laget.

– Studierna går alltid först, om någon inte kan vara med för tentaplugg är det ingen som tittar snett, säger Felicia.

Måndagen 28 maj inviger damlaget planen mot Rynninge IK 2 klockan 19:00. Herrarna spelar sin första match på hemmaplan fredagen 1 juni klockan 18:30 när de möter Bosna 92 i ett derby.

– Nu blir det lätt för alla som vill komma och titta på oss att ta sig till våra hemmamatcher, säger Momin.

Text och foto: Anna Asplund

Rekrytering av spelare

Scandinavian football club rekryterar spelare via universitetets facebookgrupp Dom kallar oss studenter, genom vänner och bekanta eller under introduktionen av nya studenter.