Universitetet öppnar lekrum för studenter med barn

Bildcollage lekrum, barnböcker

Idag öppnar Örebro universitet lekrum för att studenter ska kunna ta en paus och leka med sina barn.

I första hand är rummet till för studenter med barn som behöver en stunds avbrott för att umgås och leka. Rummet är även till för anhöriga eller barnvakter till studenter med barn, som är på besök och hjälper till.

I rummet finns bland annat böcker, kulram, tält, kryptunnel, barnbord, samt soffa och fåtölj för vuxna.

Ann Thübeck

– Vi arbetar ständigt med att förbättra studiemiljön för våra studenter. Det innebär bland annat att våra lokaler ska vara tillgängliga, jämställda och anpassade efter studenternas behov, säger Ann Thübeck, inredare vid Lokalutvecklingsenheten.

Lekrummet finns i lokal T110 och rummet är tillgängligt samma tider som studenterna kommer in med sitt kort i Teknikhuset (06:00-23:00 alla dagar).

Text: Martin Larsson
Foto: Anna Asplund