Amerikansk hedersutmärkelse till Örebroprofessor

Aspens ordförande Nilesh M. Metha från Harvard Medical School överlämnar priset till Olle Ljungqvist vid kongressen i Phoenix, Arizona.

En kolhydratdryck före operation istället för att fasta. Det gör att patienter mår bättre och återhämtar sig snabbare efter större operationer. Olle Ljungqvist, professor i kirurgi, får en hedersutmärkelse från American Society for Parenteral and Enteral Nutrition, Aspen, för sitt bidrag till sjukvården och för sitt ledarskap.

– Kolhydratdrycken är en del i behandlingsprogrammet Enhanced Recovery After Surgery, Eras, och är sedan 10–15 år en del av riktlinjerna för sjukvården i USA – och över hela världen, säger Olle Ljungqvist.

Se Olle Ljungqvist berätta om om Eras på TEDx Talks

Han har dessutom varit ordförande för den europeiska motsvarigheten till Aspen som kallas European Society for Clinical Nutrition and Metabolism, Espen. Det var mellan 2006 och 2010 och han har både före och efter arbetat nära den amerikanska organisationen.

– Roligt att få pris för en lång och trogen tjänst, avslutar Olle Ljungqvist.

Utmärkelsen Olle Ljungqvist fick heter 2019 Distinguished Nutrition Support International Service Award.

Text: Linda Harradine