Äntligen – nu startar höstterminen

Faddrar på campusvandring med nya studenter

Fler än tvåtusen nya studenter började höstterminen idag. Nu kan de se fram emot en fyra veckor lång introduktion som ska hjälpa dem att komma in i studentlivet på Örebro universitet.

På Novatorget väntade faddrar från flera sektioner för att ta med de nya studenterna på campusvandring. Under vandringen fick de bland annat se universitetsbiblioteket, studentkåren, campusgymmet och kyrkan på campus.

Herman Persson och Joel Backlund

Joel Backlund från Arvika  och Herman Persson från Västerås är nya studenter på Civilekonomprogrammet.

Joel Backlund valde Örebro universitet efter att ha varit här på studiebesök under vårterminen.

– Jag och några klasskompisar tog kontakt med universitetet. Vi fick komma hit och gå en rundvandring med en student. Efter det kändes det helt rätt att söka hit, säger han.

– Jag valde Örebro universitet för att min kusin pluggar här och säger att studentlivet är bra i Örebro, säger Herman Persson.

Natalia Issa

Natalia Issa är utbildad hudterapeut och kommer från Örebro. Hon har valt att plugga på Samhällsplanerarprogrammet.

– Det ska bli kul att lära sig något nytt. Min bror pluggar till samhällsplanerare och det inspirerade mig att söka utbildningen.

Ola Wretlund

Från  Guldsmedshyttan kommer Ola Wretlund. Han ska läsa på Systemvetenskapliga programmet.

– Jag har barn och därför var det självklart att söka utbildning nära hemmet.

Linda Folkesson

Linda Folkesson från Örebro ska börja plugga på Civilingenjörsprogrammet, datateknik.

– Jag gillar att programmera, säger Linda Folkesson.

Rebecca Mellberg

Rebecca Mellberg ska läsa Masterprogram i finansiell ekonomi. Hon valde Örebro universitet för att hennes syster som pluggar här och trivs på universitet.

– Grundutbildningen har jag gjort på ett större universitet. Nu ser jag fram emot att plugga i en mindre klass, säger hon.

Text: Anna Asplund
Foto: Jesper Mattsson