Dags att nominera Årets Örebrostudent

Anton Andersson utanför Örebro studentkår.

Anton Andersson arbetar som vice ordförande med studiesocialt ansvar vid Örebro studentkår.

Vet du någon som är en god student och genom stort engagemang varit en ambassadör för Örebro universitet och studentstaden Örebro? En student som är en förebild och har påverkat andra studenter positivt. Nu kan du nominera honom eller henne till Årets Örebrostudent 2019.

– Jag hade inte förväntat mig att bli nominerad, men blev väldigt glad och såg det som ett kvitto på att jag har gjort gott för andra studenter, säger Anton Andersson som var en av tre studenter som gick till final.

Jennifer Schlyter

Jennifer Schlyter vann priset Årets Örebrostudent 2018.

Förra årets vinnare var Jennifer Schlyter som vann priset på Örebro galan 2019 med motiveringen ”Årets Örebrostudent siktar bokstavligt talat mot stjärnorna och vet hur man fångar varje möjlighet att få ut det mesta av sin studietid. Med målvetenhet, nyfikenhet och stort engagemang har personen inte bara själv tagit sig ut i världen utan också tagit världen till Örebro universitet.”

– Jennifer är en superambassadör för Örebro universitet. Jag var övertygad om att hon skulle vinna, säger Anton Andersson.

Tre finalister

Anton Andersson arbetar i år som vice ordförande med studiesocialt ansvar vid Örebro studentkår. Tillsammans med  studentkårens ordförande Abdirizak Yusuf Muhamed, universitetsdirektör Louise Pålsson och prorektor Anna-Karin Andershed sitter han i juryn som ska utse nästa års vinnare. Och precis som förra gången utser juryn först tre av de nominerade som går till final. Juryn kommer att träffa finalisterna för att sedan avgöra vem som vinner priset.

Anna-Karin Andershed.

Prorektor Anna-Karin Andershed.

– Våra studenter är viktiga inte bara för oss, utan för utvecklingen av hela regionen. Det är därför roligt att i det här sammanhanget få lyfta fram dem och visa vår uppskattning för någon som gjort något alldeles extra med sin studietid, säger Anna-Karin Andershed.

– Passa på att nominera en student du vill uppmärksamma. Tro mig, man blir stolt och rörd över att andra uppskattar vad du gör, tillägger Anton Andersson.

Text: Anna Asplund
Foto: Anna Asplund och Örebro universitet

Örebrogalan arrangeras av Örebrokompaniet på uppdrag av Örebro kommun.

Örebro universitet och Örebro studentkår delar ut pris till årets Örebrostudent för andra året i rad. Priset delas ut till en person som varit en god student och genom stort engagemang varit en ambassadör för Örebro universitet och studentstaden Örebro. Nominera någon som du tycker ska få priset och skriv en utförlig motivering.

Till och med den 8 december kan du nominera en student.

Bedömningskriterier:

• Pristagaren ska vara student vid Örebro universitet
  • Pristagaren visar stort engagemang i ett sammanhang som påverkat andra studenter positivt
  • Pristagaren är en förebild för andra studenter och de som är intresserade av att studera vid universitetet
  • Pristagaren är en god ambassadör för Örebro universitet och studentstaden Örebro