Douglas byter Örebro mot Florida

Dogulas Goderik i Florida.

Douglas Goderik läser mer än helfart. Ändå hinner han resa runt och se USA under sin utbytestermin.

– Alla platser jag har fått se och minnen man skapat är något man kommer kunna se tillbaka på och ha med sig resten av livet, säger han.

Varför valde du att göra utbytesstudier på University of West i Florida?
Jag valde att universitetet eftersom jag tidigare studerat på college i USA och hade bra erfarenhet av mina studier. Florida är den delstat jag gillar allra bäst och var därför ett självklart val för mig. En annan bidragande orsak var att jag får förlänga sommaren med sol, värme och stränder.

Vad är det roligaste med utbytesstudierna?
Utan tvekan alla människor man träffar. Jag har lärt känna folk från hela världen med alla tänkbara bakgrunder. Det roligaste är att få ta del av deras kulturer och få dela med sig av den svenska kulturen. Alla platser jag har fått se och minnen man skapat är något man kommer kunna se tillbaka på och ha med sig resten av livet.

Vad är det bästa med Florida?
Här är människorna väldigt ”laid-back” och ”open-minded”. Tempot är mycket lugnare och man märker att folk är mindre stressade jämfört med hemma vilket smittar av sig. Folk är nyfikna på vart man är ifrån och har inga problem med att komma fram och prata trots att man inte känner varandra. Detta gör att man själv utvecklas som person genom att bli bekväm med att ta initiativ och prata främmande människor.

Vilka skillnader är det mellan Örebro universitet och University of West i Florida?
Den största skillnaden är upplägget på kurserna. Hemma läser vi oftast en kurs i taget för att sedan examineras och därefter gå vidare till nästa kurs. Här läser man alltid flera kurser parallellt. Den här terminen läser jag fem olika kurser samtidigt. Detta gör att jag alltid har någon inlämning, uppgift eller tenta att tänka på i någon av kurserna, vilket innebär att det är viktigt att ha en struktur och vara noga med deadlines så man inte glömmer att skicka in uppgifter i tid.

Har något gjort dig förvånad?
När jag först kom hit trodde jag att det skulle bli svårt att hinna med att göra saker utanför studierna. Här vid University of West Florida innebär två kurser (6 credits) per termin att läsa 100 procent på masternivå. Jag läser fem kurser och har fortfarande gott om fritid att resa runt och åka till stranden och så vidare. Jag tror generellt att den svenska utbildningen står sig väldigt starkt om man jämfört med andra delar av världen.

Tips till de som skall plugga utomlands?
Se till att ta vara på tiden när du är på utbytestermin. Tro mig, en termin går oerhört fort så se till att maximera tiden. Även om utbytesterminen innebär studier i första hand, se till att hinna med att uppleva kulturen i det land du befinner dig i. Om du har möjlighet, se till att planera ditt schema och lägg dina lektioner på tisdagar-torsdagar så att du kan ta helg tidigt och hinna med att resa runt och utforska platser där du befinner dig.

Foto: Privat

Douglas Goderik kommer från Stockholm och har tagit examen från ekonomiprogrammet. Nu läser han masterprogram i företagsekonomi och gör en utbytestermin på University of West i Florida.

Som utbytesstudent läser han kurserna Major i Marketing/Management på avancerad nivå (graduate level), Marketing management, Organizational Behavior, Business Negotiation, Management Diversity och Introduction to research.