Glada studenter tar examen – nu är de redo för arbetslivet

Sjuksköterskestudenter som tar examen

Först ut var sjuksköterskestudenterna som passade på att ta ett gruppfoto i Aula Nova. Foto: Privat

På fredagen var dags för examen och ceremonierna avlöste varandra. Studenterna firade att de är klara med sina studier och kan ta ut sin examen.

Nellie Holmqvist, Frida Skoglund och Jakob Ångman är redo för arbetslivet som sjuksköterskor. Alla tre kommer att börja arbeta på Karlskoga lasarett. Deras tips till blivande studenter är att ta vara på studietiden, den kommer inte tillbaka.  Och att dubbelkolla så att betygen har kommit in.

Ida Lindblom, Amanda Nilsson, Ester Petersson, Beatrice Östman och Josefin Johansson. De tycker att det bästa med Sjuksköterskeprogrammet är att det har varit mycket praktik. Nu är de redo för arbetslivet. Ida, Amanda och Ester har fått jobb på USÖ. Beatrice ska jobba på Karlskoga lasarett och Josefin flyttar till Linköping för att arbeta på en vårdcentral.

Sjuksköterskorna Jenny Kreutzfeldt, Ali Alawi, Marion Nilsson, Daniel Johansson och Fredrik Wikander vill tipsa blivande studenter att gå på introduktionen, skaffa bra studiekompisar och träna mycket på klinisk träningscenter. Jenny, Ali, Marion och Daniel kommer att börja arbeta på USÖ medan Fredrik har fått jobb på Karlskoga lasarett.

Lena Larsson och Victoria Karlsson tar examen från Arbetsterapeutprogrammet. De tycker att det bästa med utbildningen är kompisarna och praktiken. Deras tips till blivande studenter är att de inte ska oroa sig – allt ordnar sig. Lena har fått arbete på en vårdcentral i Varberg och Victoria kommer börja jobba inom hemsjukvården i Linköping.

Josefine Måbrinks praktik på Lindesbergs lasarett ledde till anställning. Hon tycker att det bästa med utbildningen är alla nya kontakter och att utbildningen leder till arbete. Josefin firade sin arbetsterapeutexamen tillsammans med Fabian Olsson (Arbetsterapeutprogrammet), Sara Johansson (Läkarprogrammet), Claudia Säll (Läkarprogrammet) och Niklas Jakobsson (Arbetsterapeutprogrammet).

Jakob Brodin har fått jobb på en privatklinik i Stockholm. Han anser att det bästa med programmet är praktiken som har varit lärorik och kul.

Fullsatt lärosal när Arbetsterapeuterna firade examen tillsammans med vänner och familj.

Hanna Öhlin och Sara Törnqvist tar examen från Förskollärarprogrammet. De tycker att naturåret är det bästa med utbildningen. Främst för att de har fått vara ute i naturen och jobba kreativt. Deras tips till blivande studenter är att njuta, ta vara på tiden och att hålla ut. Hanna och Sara har fått jobb på förskolor inom Örebro kommun.

Under examenshögtiden för förskollärare sjöng Sara Börjesson "En stund på jorden" och "Goliat" av Laleh. Hon har fått jobb på en privat förskola i Örebro. För henne har det bästa med utbildningen varit alla seminarier.

Eddie Andersson ska börja arbeta på Hagvidson som är en privat förskola i Örebro. Han anser att det bästa med utbildningen har varit praktiken under naturåret eftersom studenterna har fått varit ute i skog och mark, klippa och klistra och lära sig olika rittekniker. Han vill tipsa blivande studenter att ha ett öppet sinne för studierna och lust att vilja lära sig.

Leonardo Hamam, Anna Nilsson, Robert Luhr och Philip Wireklint från Läkarprogrammet har fått AT (allmäntjänstgöring) på olika ställen i Sverige. Det bästa med utbildningen har varit en lyhörd programledning som har lyssnat till studenternas åsikter. Tipset till blivande studenter är att andas, njuta och ta vara på studietiden.

Text och foto: Anna Asplund