This page in English

Handelshögskolan i Örebro är en av världens tusen bästa

Ida Andersson-Norrie och Pia Bro-Nygårdhs håller i ett diplom med den engelska texten "3 Palmes of excellence" och tre färglagda palmblad på.

Under Eduniversals årliga kongress, som i år hölls i Bangkok, fick Ida Andersson-Norrie och Pia Bro-Nygårdhs ta emot utmärkelsen under en prisceremoni med representanter från över 50 av världens bästa handelshögskolor.

Handelshögskolan vid Örebro universitet har ännu en gång utsetts till en av världens bästa handelshögskolor av det ansedda rankinginstitutet Eduniversal.
– Vi är mycket glada för att återigen finnas med bland de 1 000 bästa av världens över 16 000 handelshögskolor, säger Pia Bro-Nygårdhs, ansvarig för internationalisering på Handelshögskolan vid Örebro universitet.

2016 kvalificerade man sig för rankingen för första gången och tilldelades då två så kallade ”Palmes of excellence”. Den högsta rankingen är fem palmer och förra året avancerade man till tre palmer, en stark ranking som man nu får behålla.
– Det visar att vår utbildning håller mycket hög kvalitet och ökar även möjligheten för oss att ha bra internationella partneruniversitet. Detta är viktigt för att våra studenter ska ha möjlighet att åka på utbyte till lärosäten som håller en hög kvalitet, säger Pia Bro-Nygårdhs.

Rankar 154 länder

Eduniversal är ett institut i Paris som först började utvärdera akademiska institutioner i Frankrike. Sedan 2007 gör Eduniversal även en internationell rankningslista över världens bästa handelshögskolor.
Totalt bedöms 154 länders lärosäten. Ackrediteringar är tillsammans med internationalisering och lärosätets position på andra rankninglistor avgörande kriterier för Eduniversals rankning.

"Stark internationell aktör"

– Handelshögskolans ranking av Eduniversal är ett kvitto på det aktiva kvalitetsarbete som bedrivs på Örebro universitet, säger internationaliseringsstrategen Ida Andersson-Norrie. Örebro universitet rankades nyligen på plats 385 av alla världens lärosäten av den erkända rakningen som genomförs av Times Higher Education. Dessa erkännanden visar på den resa Örebro universitet gjort det senaste decenniet till att bli en stark aktör på den svenska och internationella marknaden.

Så fungerar rankingen
Eduniversal är ett internationellt erkänt institut i Paris som sedan 2007 rankar de 1 000 bästa handelshögskolorna i världen.
100 av dem får den finaste utmärkelsen, fem palmer.
200 lärosäten får fyra palmer, 400 tre palmer, 200 två palmer och 100 belönas med en palm.
Tre palmer, som Örebro fått, betyder " Excellent handelshögskola, med ökande internationell betydelse"
På rankningen finns nio svenska lärosäten. Toppar i Sverige gör Handelshögskolan i Stockholm.