This page in English

Här välkomnas utbytesstudenterna

Fem personer sitter runt ett bord och spelar vändtia.

Saher Gabriel och Henrik Classon är faddrar till utbytesstudenterna. De introducerade Sverige för Andrea Antiqueira, Isotta Brunetti och Maria Backman med kortspelet vändtia.

De har rest från olika delar av världen för att få studera vid Örebro universitet.
Nu ordnas särskilda välkomstdagar för de nya utbytesstudenterna.
– Många kommer själva. Därför vill vi ge dem möjlighet att hänga med andra studenter, säger internationella studentassistenten Sofie Sjöberg.

Det första tre av utbytesstudenterna får lära sig på Örebro universitet är lite oväntat att spela kortspelet vändtia. Det är en av de sociala aktiviteter som ordnas för att de snabbt ska känna sig hemma vid universitetet.

Totalt är det 176 utbytesstudenter som nu kommer till Örebro, framförallt från Europa, Asien, Nordamerika och Australien.

Andrea Antiqueira och Isotta Brunetti har hört att universitetet har bra lärare och hoppas nu på nya kunskaper, daglig övning i att tala engelska och att få träffa människor från hela världen.

– Jag läser till psykolog i Spanien. Jag valde Örebro universitet för att få studera flera inriktningar inom psykologi, berättar Andrea Antiqueira.

– För mig var det den lugna och tysta livsstilen och ryktet om att universitetet har bra lärare som gjorde att jag sökte hit, säger Isotta Brunetti som läser till jurist i Italien.

Väldigt bra studentliv

Maria Backman, som är svensk men pluggar turism i Norge, valde Örebro universitet för att få uppleva det svenska studentlivet.

– Jag har hört att studentlivet i Sverige är väldigt bra, därför ville jag prova på att vara student här, berättar Maria Backman.

Valde Sverige istället för Frankrike

Christian Andreescu är juriststudent från England. Han valde mellan Sverige och Frankrike när han skulle välja land för utbytesstudier.

– När jag googlade och tittade på foton från Örebro såg det ut som en trevlig stad, därför valde jag att åka hit, säger han.

Porträttbild på Christian Andreescu. I bakgrunden syns studenter som spelar olika sorters sällskapsspel.

Christian Andreescu, juriststudent från England.

Barbara Niewiadomska från Polen ska läsa kurser i nationalekonomi. Hennes förväntningar på utbytesterminen är att lära sig mycket, träffa nya människor och att ha kul.

– Jag valde Örebro universitet för att jag har hört att utbildningen har hög nivå, säger Barbara Niewiadomska.

Barbara Niewiadomska i ett rum där det hänger färgglada vimplar i taket.

Barbara Niewiadomska från Polen ska läsa kurser i nationalekonomi.

Underlättar starten

Under de två välkomstdagarna finns faddrar på plats i Nova-huset för att välkomna utbytesstudenterna. Studenterna får nyckel till sin studentbostad och fika och en fadder visar vägen till deras nya hem.  Efter välkomnandet fortsätter sedan introduktionen, som pågår till den 22 september.

– Välkomstdagen är till för att underlätta de första dagarna i Sverige, säger internationella studentassistenten Sofie Sjöberg.

Porträtt av Sofie Sjöberg, internationell studentassistent. Hon ler och har en svart tröja med texten "Örebro universitet" på sig.

Sofie Sjöberg, internationell studentassistent.

Text och foto: Anna Asplund