Hårt arbete och engagerade lärare skapar framtidens musiker

Lena Johnson.

Lärare med lång erfarenhet från musicerande, konsertverksamhet och undervisning finns på Musikhögskolan vid Örebro universitet.
– Hos oss har lärarna spetskunskap, erfarenhet och viljan att engagera sig i studenterna, säger pianisten och läraren Lena Johnson.

Läs mer om Musikhögskolans konstnärliga kandidatprogram. Välkommen med din anmälan senast den 15 januari

Hon har undervisat på Musikhögskolan under tio år i klassiskt pianospel och kammarmusik. Tidigare har hon arbetat bland annat som konsertpianist och lärare på folkhögskola.

För att bli en bra musiker krävs att studenten är beredd att lägga ned hårt arbete med många övningstimmar. Man måste brinna för musiken, vara öppen inåt för att kunna övertyga i det konstnärliga uttrycket och vara lyhörd och mottaglig vid samspel med andra musiker.

– Vill du nå framgång måste du vara beredd att betala med tid och ork. Genom våra lärare som har spetskompetens och viljan att engagera sig i studenterna får du verktyg för att utvecklas, säger Lena Johnson.

Lena Johnson

Lena Johnson undervisar på Musikhögskolans konstnärliga kandidatprogram, inriktning kammarmusik.

Studenterna har ofta enskild undervisning med sin lärare där de bland annat övar instrumentteknik, hur de uttrycker sig konstnärligt och hanterar nervositeten under en konsert. Som en del av sina examinationer får de hålla konserter i Musikhögskolans konsertsal.

– En god pianist ska kunna skapa många klangfärger på ett piano och spela med en sjungande ton som får åhöraren att glömma att pianot tillhör slagverksinstrumenten. säger Lena Johnson.

Musikhögskolan samarbetar också med Svenska Kammarorkestern. I undervisningen ingår att studenterna får prova att vara solister när de framför en sats ur en konsert tillsammans med kammarorkestern. Det finns även möjligheter för studenterna att sitta med och spela tillsammans med Svenska Kammarorkestern när de repeterar.

– De studenter som utmärker sig kan även få vara med och spela med Svenska Kammarorkestern under en produktion inför publik, berättar Lena Johnson.

Möjlighet till utbytesstudier

Utöver konserterande och spelningar på hemmaplan har studenterna på Musikhögskolan möjlighet att åka på utbytesstudier. Under vårterminen 2020 reser tre studenter till Brasilien för att plugga på Federal University of Paraiba i João Pessoa under en termin.

– När man spelar tillsammans har det ingen betydelse om man kommer från olika kulturer eller länder. Musiken har sitt eget språk, säger Lena Johnson.

Genom utbytesterminen har studenterna möjlighet att skapa globala kontakter och ett globalt engagemang. I Brasilien finns det ett stort intresse för klassisk musik och man ser den som en viktig del av folkbildningen.

– Staden João Pessoa har fyra symfoniorkestrar och det är gratis att besöka deras konserter. Klassisk musik har även en viktig roll i sociala projekt i utsatta områden i Brasilien, där det är vanligt att barnen spelar orkester tillsammans.

För att bli en bra musiker handlar det om att vara nyfiken och vara öppen för den personliga utvecklingen. Genom utbytesterminen får studenterna vidgade vyer och nya infallsvinklar i sitt musicerande.

Text: Anna Asplund
Foto: Isabell Borgencrantz och Anna Asplund

Utbytesstudier

Utbytesstudier på Musikhögskolan sker bland annat genom Linnaeus-Palmeprogrammet. Projekten inom programmet ska bidra till ett långsiktigt samarbete mellan lärosäten i Sverige och lärosäten i låg- och medelinkomstländer. Programmet finansieras av Sida och administreras av Universitets- och högskolerådet. Musikhögskolan har samarbete med Federal University of Paraiba i nordöstra Brasilien. Varje vårtermin åker tre studenter från Örebro universitet till Federal University of Paraiba och tre studenter från Federal University of Paraiba får göra en utbytestermin på Örebro universitet. Utbildnings- och högskoleåret beslutar varje år om universitetetens och högskolornas samarbete med Linnaeus-Palmeprogrammet.