Hon åkte till Kuba för att hitta fakta till uppsatsen

Jennifer Schlyter sitter i en uteservering på Kuba..

Jennifer Schlyter ville skriva en C-uppsats om det amerikanska handelsembargot mot Kuba. Men för att få tag på fakta krävdes en resa dit.

Minor Field Studies, MFS, är ett Sida-finansierat stipendium på 27 000 kr. Genom stipendiet får studenter möjlighet att åka till ett låg- eller medelinkomstland för att göra en fältstudie, det vill säga samla material till uppsats eller examensarbete för kandidat-, magister- eller masterexamen. Fältstudietiden ska vara minst åtta veckor.

– Eftersom landet inte är så digitaliserat behövde jag vara på plats för att söka information, berättar hon.

Det var genom det Sida-finansierade stipendiet Minor Field Studies som hon kunde genomföra sin resa. Planerna för uppsatsarbetet påbörjade hon redan under sitt andra läsår på rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning. Efter ett års planering och arbete med ansökan kunde Jennifer Schlyter resa iväg till Kuba under åtta veckor för att göra sin fältstudie.

– Jag ville verkligen till Kuba och brinner för mitt uppsatsämne, säger hon.

Jennifer Schlyter ser stora fördelar med att planeringen pågick under en längre tid. På det sättet var hon väl insatt i ämnet hon skulle skriva om och hade gjort allt förarbete på hemmaplan. På plats kunde hon koncentrera sig på att söka information på nationalbiblioteket och intervjua företag. I förväg hade hon bokat Volvo, Ericsson och Sandviken för att göra intervjuer på plats.

Boendet ordnade hon genom Airbnb vilket var ett lyckokast. Hennes hyresvärd var en yngre kvinna som hon blev vän med under tiden på Kuba.

– Jag blev inkastad i den kubanska livsstilen – åt god mat, lyssnade på liveband och dansade salsa, berättar hon.

På egen hand utanför bekvämlighetszonen

En av anledningarna till hennes intresse för Kuba är att hon tidigare har varit där på semester med sin familj. Dessutom har hon pluggat spanska under högstadiet och gymnasiet vilket underlättade kommunikationen.

– Många kubaner pratar inte engelska så det var en klar fördel att kunna grunderna i språket.

Som Minor field studies student förväntas man ordna resa, boende och arbetet med uppsatsen på egen hand. Studenten behöver också ha en kontaktperson på platsen man reser till, i Jennifer Schlyters fall var det en kvinna på svenska ambassaden.

En av svårigheterna i vardagen var att handla mat. På Kuba kommer matleveranserna ungefär varannan vecka och landet saknar stora mataffärer. Genom sin hyresvärd fick hon hjälp med var hon kunde få tag på mat.

Internetuppkoppling var inte heller en självklarhet. Landet har så kallade hotspots som till exempel kan vara i en park. Där samlas människor för att surfa.

– Det blev en mobil-detox, när jag kom hem tog det ett tag innan mobilen blev viktig igen, säger hon.

Text: Anna Asplund