Premiär för Dom kallar oss studenter på Youtube

I dag är det premiär för Örebro universitets nya Youtubeserie ”Dom kallar oss studenter”
Ett program av studenter för blivande studenter.
- Vi har många bra storys att komma med, säger läkarstudenten Indy som medverkar i programmet.

Konceptet är enkelt. En soffa. Ett gäng studenter. Ett ämne kopplat till studentlivet. Sen är ordet fritt. Ämnen som diskuteras är bland annat boende, studentekonomi och tentaplugg. Men det är de medverkande studenternas egna berättelser som ligger i fokus.

-För de som funderar på att börja plugga blir det ett mer naturligt, men framför allt roligare sätt att ta till sig information om studentlivet, säger civilekonomstudenten Theo Henningsson som medverkar i programmet.

Premiäravsnittet

I premiäravsnittet pratar studenterna om sin första tid på Örebro universitet, bland annat hur det är att träffa nya kompisar, introduktionen, flytta hemifrån och träna på att steka Mamma Scans köttbullar.

-Jag tror att det blir ett bra sätt för blivande studenter att skapa sig en bild om hur studentlivet faktiskt är och hur det är att vara student i just Örebro. Det kan även ge ett kompletterande helhetsintryck till skillnad mot om man bara skulle välja att prata med en studievägledare.

Han får medhåll av läkarstudenten Indy Kromodikoro som också medverkar i programmet.
- Jag tror att det är ett riktigt lyckat koncept! Det blir ju inte mer autentiskt än att låta dem som faktiskt är mitt i studentsmeten berätta om hur det är. Jag tror att folk gillar när det är lite personligt, lite improviserat, lite flummigt och framförallt ärligt. Och om vi nu ska vara ärliga så har vi ju faktiskt många bra storys att komma med!

Riktar sig till blivande studenter

Dom kallar oss studenter riktar sig främst till blivande studenter eller de som funderar på att börja studera på ett universitet.
- Youtube har blivit en stor plattform där många i den yngre generationen finns. För framtida studenter blir det ett mer naturligt, men framför allt roligare sätt att ta till sig information om Örebro universitet och studentlivet, säger Theo.

Vad hoppas ni själva kunna bidra med?

-Jag hoppas att jag ska kunna ge en bred och rättvis bild av ett studentliv och att kunna avdramatisera mycket av det som man kanske oroar sig för inför och under sina universitetsstudier, säger Indy.

Hon fortsätter:
-Jag hoppas också kunna bidra med lite kloka råd eftersom att jag ändå har fem års studier på nacken nu, men framförallt hoppas jag verkligen innerligt att jag ska kunna bidra med lite humor och skön stämning! Tittarna får avgöra sen om jag lyckades eller inte, säger Indy och skrattar.

Dom kallar oss studenter är den första produktionen i en kommande satsning på Örebro universitets Youtubekanal.
- Vi ser att det är en väldigt relevant och intressant kanal för att nå våra primära målgrupper. Våra yngsta studenter är nu födda år 2000. De har växt upp med Youtube som sin primära kanal för rörligt innehåll men de använder också kanalen flitigt som sökmotor för att ta reda på saker, säger Linus Mattisson, producent och redaktör för programmet samt digital marknadsförare på Örebro universitet.

Närmare 99 procent av 16-25-åringarna i Sverige använder Youtube, enligt rapporten Svenskarna och Internet 2019. Youtube är världens näst största sajt efter Google och varje dag visas det närmare 180 miljoner timmar video i kanalen.
- Dom kallar oss studenter är Youtubekompatibel produktion med anpassad redigering och tonalitet. Vi hoppas också kunna utveckla andra intressanta programformat på vår Youtubekanal framöver, säger Linus Mattisson.