ÖREBRO UNIVERSITET 20 ÅR

Jennifer är årets Örebrostudent

Konferencier Peter Kjellström var med på scenen när Jennifer Schlyter tar emot priset Årets Örebrostudent från prorektor Anna-Karin Andershed och studentkårens ordförande Lasse Lund.

Konferencier Peter Kjellström var med på scenen när Jennifer Schlyter tog emot priset Årets Örebrostudent från prorektor Anna-Karin Andershed och studentkårens ordförande Lasse Lund.

För sitt engagemang kring utbytesstudier och den egna utvecklingen utsågs Jennifer Schlyter till årets Örebrostudent under Örebrogalan.

Jennifer studerar rättsvetenskap på avancerad nivå och har tagit examen från Rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning.

– När jag hörde nomineringen ”det här är en student som bokstavligen siktar mot stjärnorna” förstod jag att jag var vinnare av priset. Jag blev varm i hela kroppen och all nervositet släppte, säger Jennifer Schlyter.

Konstverket huben

Jennifer Schlyter fick konstverket hubben som har skapats av en lokal konstnär. Konstverket symboliserar Örebro och dess kranskommuner.

Nomineringen syftar till Jennifers intresse för rymdrätt, det vill säga lagarna i rymden som hon pluggade under sina utbytesstudier i Karl-Franzens Universität i Graz, Österrike. I samband med utbytet berättade professor Christian Brünner om en tvåveckorskurs om lagarna i rymden som ges av European Space Agency varje år. Studenterna får ansöka om att delta i kursen och man tar in max fem studenter från varje medlemsland. Jennifer blev den omgången den enda svenska studenten som fick delta.

– Idag går teknologin fram väldigt snabbt. Företag och stater tar sig upp i rymden och vi behöver se över vilka lagar som ska gälla där, berättar Jennifer Schlyter.

Under sin studietid har hon tagit tillvara på de möjligheter som universitetet erbjuder inom internationalisering. Utöver utbytesterminen i Graz valde hon att resa till Kuba genom Minor Field Studies när hon skulle skriva c-uppsats. På hemmaplan i Örebro har hon engagerat sig i studentföreningen ELSA (The European Law Students' Association) där hon bland annat fick åka som delegat till FN:s högkvarter i New York. Under introduktionen för utbytesstudenter var hon General vårterminen 2019.

– Jennifer har genom sitt engagemang i introduktionen för utbytesstudenter visat ett gott värdskap för Örebro universitet samtidigt som hon har tagit chansen att utveckla sig själv genom utbytesstudier och Minor Field Studies, säger prorektor Anna-Karin Andershed.

– Det här är mitt femte och sista år som student. Jag har försökt att engagera mig så mycket som möjligt under min studietid. Priset är ett fint avslut som knyter ihop säcken, Jennifer Schlyter.

En jury bestående av studentkårens ordförande Lasse Lund, universitetsdirektör Louise Pålsson, studentkårens vice ordförande med studiesocialt ansvar Anders Wahlström och prorektor Anna-Karin Andershed utsåg Jennifer till vinnare av priset.

– Vi har haft tre starka kandidater till Årets Örebrostudent-pris. De är bra förebilder för andra studenter och har på olika sätt visat vilka möjligheter som finns under studietiden, säger Anna-Karin Andershed.

Text: Anna Asplund
Foto: Jesper Eriksson och Anna Asplund

Juryns motivering:
Årets Örebrostudent siktar bokstavligt talat mot stjärnorna och vet hur man fångar varje möjlighet att få ut det mesta av sin studietid. Med målvetenhet, nyfikenhet och stort engagemang har personen inte bara själv tagit sig ut i världen utan också tagit världen till Örebro universitet.

Om priset:
Örebro universitet och Örebro studentkår delar för första gången ut pris till årets Örebrostudent. Priset delas ut till en person som genom stort engagemang varit en god ambassadör för Örebro universitet och studentstaden Örebro.