Lillåns skola vann regionfinalen i Teknikåttan

Vinnarlaget från klass 8E: Elin Nolåkers, Molly Björkman och Gustav Skagerlund.

Det var jämnt in i det sista när klass 8E från Lillåns skola tog hem regionfinalen i Teknikåttan som igår avgjordes vid Örebro universitet. På andra plats kom klass 8C från Karl Johans Skola.

– Det är jätteskönt att vi vann. Men det var nervöst, säger Gustav Skagerlund, en av eleverna som representerade klass 8E på Lillåns skola i finalen.

Tillsammans med lagkamraterna Molly Björkman och Elin Nolåkers fick han svara på åtta frågor om teknik, matematik och naturvetenskap. Lagen fick också tävla i vem som, med hjälp av grillpinnar och gummiband, kunde bygga en konstruktion som bär upp tre juicepaket.

En av uppgifterna var att på femton minuter bygga en konstruktion som bär upp tre juicepaket.

Det blev en spännande och jämn final men till slut tog klass 8E från Lillåns skola hem segern i tekniktävlingen med tre poängs marginal. Vinnarna fick ta emot en check på 7 500 kr och nu väntar riksfinalen i Lund den 23 maj.

– Först ska vi fira segern och sedan börjar vi förbereda oss för finalen, säger Anna Cederlöv, lärare i naturvetenskap, matematik och teknik på Lillåns skola.

Är 3²=2³? Poäng till klass 8C, Karl Johans Skola.

Första gången för Örebro universitet

I år är Örebro universitet med för första gången och anordnar tävlingar för elever i årskurs åtta. I kvaltävlingen deltog 25 av länets skolor och igår tävlade de fyra bästa klasserna om vem som ska representera regionen i finalen i Lund.

– Syftet med tävlingen är att öka elevernas intresse för matematik, teknik och naturvetenskap. Sedan vill vi självklart att de som bestämmer sig för att plugga vidare väljer Örebro universitet, säger Mia Lindström, projektledare för Teknikåttan vid Örebro universitet.

Farhang Nemati, forskare vid Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem (AASS) vid Örebro universitet var huvuddomare när regionfinalen avgjordes. Han ingår också i vetenskapsgruppen för Teknikåttan vars uppgift är att ta fram tävlingsfrågorna i enlighet med kursplaner för årskurs åtta.

Farhang Nemati.

Farhang Nemati, forskare vid Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem (AASS) vid Örebro universitet, är tillsammans med representanter från andra lärosäten ansvarig för tävlingsfrågorna.

– Det är viktigt att Örebro universitet bidrar till att öka intresset för teknik och naturvetenskap bland elever i åttonde klass. Det är en långsiktig investering för att få fler elever att söka program inom natur och teknik på universitetsnivå, säger han.

Text och foto: Jasenka Dobric

Teknikåttan är en rikstävling i naturvetenskap, matematik och teknik som arrangeras av tretton universitet och högskolor. Syftet med tävlingen är att öka intresset för dessa ämnen bland unga och stimulera deras kreativitet och uppfinningsförmåga.

Klasser som tävlade i regionfinalen:

• Lillåns skola, klass 8E, Örebro
  • Karl Johans skola 8B, Örebro