Linnéa valde teatern framför naturvetenskapen

Linnéa Christensen

"Lärarna är inspirerande och pedagogiska"

Linnéa Christensen såg ett yrkesval inom naturvetenskapen som det självklara valet.
Men när hon upptäckte Teaterpedagogprogrammet på Örebro universitet tänkte hon om.
- Jag kunde inte blunda för hur bra jag trivdes i rollen som teaterledare, berättar hon.

Linnéa Christensen, 25 år, hade spelat teater länge och samtidigt jobbat extra som ledare i den lokala amatörteaterföreningen. Men en yrkeskarriär inom teatern var inte aktuellt.
– Jag såg teatern enbart som ett intresse. Istället var ett yrkesval inom det naturvetenskapliga fältet mer självklart. Samtidigt kunde jag inte blunda för hur bra jag trivdes i rollen som teaterledare. Att få skapa teaterföreställningar tillsammans med andra och hjälpa dem att utveckla sin hantverksskicklighet i uttrycksformen, det kändes både roligt och viktigt, berättar hon.

Teatern blev valet

När hon sedan fick höra talas om Teaterpedagogprogrammet på Örebro universitet var det starten på en ny karriärsbana.
– Då blev valet enklare, säger hon.

Linnéa Christensen läste till teaterpedagog på Örebro universitet och avslutade sina studier vårterminen 2015. Och hon trivdes mycket bra på utbildningen och på Örebro universitet.
– Att utbildningen består av både konstnärliga kurser och kurser i pedagogik där teori och praktik interagerar med varandra. Lärarna är inspirerande och pedagogiska. De lever som de lär.

– Det är kul att läsa på Örebro universitet. Miljön på Musikhögskolan där Teaterpedagogprogrammet håller till och i Cultura-sektionen är kreativ och familjär. Dessutom är staden är trevlig.

Vad kan man jobba med efter utbildningen?

– Många jobbar på Kulturskolor, på amatörteaterföreningar eller inom skolan. Jag jobbar som teaterpedagog på Västerås Kulturskola och undervisar just nu i en kvällskurs som heter Spela Teater, här på Universitetet.

Vilka är dina framtidsdrömmar?
– Oj, jag trivs ju verkligen jättebra med det jag gör just nu! Att vara kulturskolepedagog och universitetslärare samtidigt känns som den perfekta mixen. Men eftersom teater är ett sådant allkonstverk finns det alltid nya områden att fortbilda sig inom. Just nu är jag nyfiken på att utveckla mitt eget dramatiska skrivande.