Mischa Billing kommenterar Nobelfesten - för tredje gången

Pernilla Månsson Colt och Mischa Billing.

Förra året kommenterade Örebro universitets alumn Pernilla Månsson Colt och Mischa Billing maten och drycken under Nobelfesten.

I kväll kommenterar Örebro universitets Mischa Billing Nobelfesten i SVT:s livesändning från Stockholms stadshus för tredje året i rad.

Mischa Billing jobbar till vardags som universitetslektor i måltidskunskap på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan, men har också flera andra uppdrag, bland annat jurymedlem i det populära tv-programmet Sveriges Mästerkock i TV4. Dessutom är hon en del av universitetets satsning på Mat och hälsa.

– Jag är galet stolt över att få vara med på Nobelbanketten igen, säger Mischa Billing.

I år har kocken Sebastian Gibrand tillsammans med konditorn Daniel Roos tagit fram menyn för de cirka 1 300 gästerna. Fokus är på svenska produkter och på att minska matsvinnet genom att använda hela råvaran - från root-to-top.