ÖREBRO UNIVERSITET 20 ÅR

Ministerbesök till Örebro under HSS 2019

Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning

”Högskolornas samverkan behöver öka för ett starkare samhälle”, säger Matilda Ernkrans. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, besöker Örebro under HSS 2019 som drar igång i dag. – Jag vill att högskolorna ska öka sitt utbyte med arbetslivet och det omgivande samhället, säger hon.

Högskola och samhälle i samverkan, HSS, arrangeras vartannat år och i år står för första gången Örebro universitet som värd för konferensen.

Temat för årets konferens är Samverkan som gör skillnad, på riktigt.

I kväll startar konferensen Högskola och samhälle i samverkan, HSS 2019, som samlar 350 deltagare från regioner, kommuner, företag och lärosäten runt om i landet. Landshövding Maria Larsson och Örebro universitets rektor Johan Schnürer hälsar deltagarna välkomna vid en mottagning på Örebro slott.

På torsdagen håller konferensen till i Novahuset på Örebro universitet. Där föreläser Amy Loutfi, AI-forskare och professor i informationsteknologi vid Örebro universitet samt Saeid Ismaeilzadeh, kemist, företagsledare och medgrundare av investeringsföretaget Serendipity Innovations. Under eftermiddagen pågår workshops, samtal och debatter i parallella pass, inspirerade av politikerveckan i Almedalen.

Telias VD gästar HSS

På fredag flyttar HSS in i Konserthuset, där Claudia Olsson, vd för Exponential AB, föreläser. Det blir även samtal med bland andra Johan Dennelind, VD på Telia  och alumn från Örebro universitet, om hur miljöer och enskilda platser kan ha betydelse för innovationer och samverkan.

Fredag förmiddag medverkar också Matilda Ernkrans (S), minister för högre utbildning och forskning, i ett samtal om kompetensförsörjning, forskning och innovation, tillsammans med bland andra Jonas Albertsson, VD på Epiroc Rock Drills AB.

– Jag vill att högskolor ska öka sitt utbyte med arbetslivet och det omgivande samhället. Studenter behöver få praktik och företag behöver få del av forskning och innovationer. Samverkan behöver öka för ett starkare samhälle, säger Matilda Ernkrans.

Text: Anna Lorentzon

Örebro slott och logotyper för HSS 2019 och Örebro universitet