Nytt Hospitality Management program på Restaurang- och hotellhögskolan

Måltidenshus vintertid

Hospitality Management programmet är en ny utbildning som startar höstterminen 2019 på Restaurang- och hotellhögskolan vid Örebro universitet. Programmet är inriktat på ledarskap och styrning i besöksnäringen, som svar på en växande nationell och global efterfrågan.

– Vi har haft de stora aktörerna inom branschen som bollplank, lyssnat på vilken kompetens de efterfrågar när vi planerade programmet, säger Mats Carlbäck, lektor och programansvarig.

Förutom från forskningen och näringslivet har Mats Carlbäck och hans kolleger tagit in synpunkter från studenter och alumner. Dessutom har Handelshögskolan vid Örebro universitet, en framträdande roll och kommer att hålla kurser i ledarskap, marknadsföring, ekonomi och styrning av ett företag.

Besöksnäringen växer i Sverige och globalt. Efterfrågan på medarbetare med utbildning inom ledning, styrning och ledarskap är stor.

Mats Carlbäck

– Vi arrangerar en rekryteringsmässa varje år med utställare från ledande företag inom hotell- och restaurangbranschen samt övriga besöksnäringen som alla vill rekrytera våra studenter direkt efter att de har tagit examen, konstaterar Mats Carlbäck.

Utbildning på Campus Grythyttan vid Örebro universitet ger studenterna en vetenskaplig grund, med undervisning i teorier, metoder och kritiskt tänkande. Studenterna tränas genom hela utbildningen i att arbeta med kreativa utvecklingsprojekt tillsammans med aktörer inom branschen. Studenterna kommer kontinuerligt att få möta näringslivet i sina projektarbeten och genom gästföreläsare. Det är detta som studenterna möter i Grythyttan.

– En akademisk utbildning ger utvecklingsmöjligheter för den som vill göra karriär eller läsa vidare. Vi lägger stor vikt vid de teorier och strategier som behövs för att leda och kontrollera ett företag mot bättre effektivitet och tydliga hållbarhetsmål, säger Mats Carlbäck.

Foto: Hans Lundholm
Text: Anna Asplund

Utbildningen är ett treårigt program som omfattar 180 högskolepoäng och leder till en filosofie kandidatexamen med måltidskunskap och värdskap som huvudområde. Studierna är förlagda på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan och startar höstterminen 2019.