Örebroforskare slår sig in på IVA:s ”topp 100”

Rafael Mosberger på R2B Summit.

Rafael Mosberger pitchar sin forskning under eventet R2B Summit.

När Kungliga vetenskapsakademin listar de 100 mest intressanta forskningsprojekten i Sverige, på temat digitalisering, finns två projekt vid Örebro universitet med: Olle Ljungqvists ”Enhanced Recovery After Surgery”, samt Henrik Andreassons och Rafael Mosbergers “Reflex: person- och maskinsäkerhet i industriella miljöer”.
– Det känns som att vår forskning håller en bra kvalitet och är relevant för näringslivet, vilket givetvis är roligt, säger Rafael Mosberger.

Kungliga vetenskapsakademin, IVA, har nyligen lanserat projektet Research 2 business, R2B, som under en tioårsperiod ska främja samverkan mellan forskare, näringsliv och samhälle. Målet är att Sverige ska bli framstående på att omvandla akademisk forskning till innovation och konkurrenskraft.

Som ett led i detta har IVA presenterat en “topp 100”-lista över de mest intressanta forskningsprojekten i landet. Totalt nominerades 320 projekt och av dessa kvalificerade sig 67 projekt till årets lista med temat digitalisering.

Rafael Mosberger, Charlotta Nordenberg, Olle Ljungqvist och Henrik Andreasson.

Två av forskningsprojekten kommer från Örebro universitet: Olle Ljungqvists “Enhanced Recovery After Surgery” (Eras), samt Henrik Andreassons och Rafael Mosbergers “Reflex: person- och maskinsäkerhet i industriella miljöer”.

– Utmärkelsen var mycket rolig och hedrande, särskilt som detta gällde ett så brett område, säger Olle Ljungqvist, professor vid Institutionen för medicinska vetenskaper vid Örebro universitet.

– Det här ger oss ännu mer motivation till att ta forskningsresultaten till en ny och innovativ produkt, som kommer förbättra personsäkerheten i industrin, säger Rafael Mosberger, forskare i datavetenskap på AASS (Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem) vid Örebro universitet.

Rafael Mosberger

Rafael Mosberger.

I förra veckan anordnade IVA R2B Summit, ett event där IVA står som huvudarrangör tillsammans med Vinnova, Patent- och registreringsverket, KK-stiftelsen, Teknikföretagen och Svenskt näringsliv. Eventet genomfördes på IVA konferenscenter i Stockholm och där fick Rafael Mosberger och Olle Ljungqvist pitcha sin forskning. Amy Loutfi, professor i informationsteknologi och forskningschef för AASS vid Örebro universitet, var också med och höll en föreläsning på temat ”Successful R2B Collaboration in AI”.

Charlotta Nordenberg.

Charlotta Nordenberg, verksamhetsansvarig för ORU Innovation, har bland annat suttit i referensgruppen för IVA:s nya satsning.

– Denna möjlighet att på en nationell arena ge forskningsprojekt och i vissa fall startups möjlighet att pitcha sin forskning och nätverka med representanter från näringslivet är en av många viktiga delar i arbetet med kommersialiseringen av forskningen, säger Charlotta Nordenberg.

För projektet Eras del handlar arbetet nu om att fortsätta bygga internationella kontakter, berättar Olle Ljungqvist.

– Vi satsar just nu stort på att bygga en stor forskningsverksamhet kring Eras internationella projekt. Vi har redan över 25 länder som bidrar med data i en helt unik databas och ytterligare ett antal länder är på väg in. Vårt mål är att göra Örebro till bas för all forskning inom Eras och vi hoppas att man kan se vilken otrolig potential detta har för Örebro i framtiden.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Charlotta Nordenberg, Jesper Eriksson och Örebro universitet