Örebrostudent är en av årets elitidrottsstipendiater

Linda Andersson.

Landslagsspelaren och Örebro Volleys center Linda Andersson får Elitidrottsstipendium 2019 – 2020. Stipendiet är 50 000 kr och delas ut på Idrottsgalan i januari.

– Det ska bli riktigt häftigt att gå på Idrottsgalan och få ta emot stipendiet, säger hon.

Elitidrottsstipendiet ska möjliggöra att den aktiva ska kunna kombinera elitidrott och studier efter gymnasiet. Stipendiet är ett samarbete mellan Riksidrottsförbundet och Svenska spel till 75 aktiva elitidrottare.

Linda Andersson pluggar till civilingenjör – inriktning industriell ekonomi. Men det hon brinner för och sätter i första rummet är volleybollen. Och det var volleybollen som förde henne till Örebro universitet.

Efter att ha gått på riksidrottsgymnasiet i Falköping valde Örebroaren att flytta hem igen.

– Jag funderade på KTH i Stockholm, men ville flytta tillbaka till Örebro för att spela i Örebro Volley, berättar hon.

Klubben hade då börjat sin treårs-satsning mot toppen i Elitserien och ett nytt SM-guld. Klubbens uppsatta mål för 2020 är att ta ett elfte SM-guld. Senaste SM-guldet tog de 2008. Utöver Örebro Volley gör Linda Andersson sin tredje säsong i landslaget.

Volleybollmatch.

Linda Andersson har nummer tre på landslagströjan.

Stipendiet ska underlätta studierna

Elitidrottsstipendiet är på 50 000 kronor och delas ut med 25 000 kronor per termin. Pengarna har hon tänkt använda för att underlätta studierna. Planen är att med hjälp av stipendiet få möjlighet att eventuellt gå ned i studietakt. För hennes schema är fullspäckat med studier och träning varje dag och under säsong är det match en till två gånger i veckan.

– Det är mycket, men jag vet inget annat. Jag har hållit på så här sedan jag gick på gymnasiet, säger Linda Andersson.

Trots en fullbokad kalender har hon ändå hunnit med att vara fadder för nya studenter vid terminsstart.

– Jag var med på det jag hann. Det var jättekul att göra något som bryter av mot det vardagliga livet, säger hon.

Text: Anna Asplund
Foto: Robert Boman