Örebrostudenter deltog på Uppsala internationella gitarrfestival

Under festivalen deltog nio studenter från Musikhögskolan i en gitarrorkester med 24 gitarrister och en flöjtist. Ett unikt tillfälle eftersom gitarrister sällan spelar tillsammans i större grupper.

Mats Norrefalk som undervisar i gitarr på Musikhögskolan, var initiativtagare till att studenterna fick besöka och delta på festivalen. Studenterna från Musikhögskolan deltog i en gitarrorkester tillsammans med Mats Norrefalk och Börje Sandquists duo Four Hands.

– Orkestern bestod av en flöjtist och åtta gitarrister från Musikhögskolan, gitarrentusiaster och internationella unga musiker, berättar Hannes Wikström som har klassisk gitarr som huvudinstrument.

– Det var en kul erfarenhet att spela med andra gitarrister i en orkester där vi blandade olika gitarrtyper, säger Philip Vinghamre som har elgitarr som huvudinstrument.

För gitarristerna var det en utmaning. Det är sällan man spelar tillsammans i en orkester.

Philip Vinghamre och Hannes Wikström.

– Det gäller att göra sitt yttersta och vara skärpt, att hålla musiken tajt och att vi tillsammans spelar med samma känsla, säger Hannes Wikström.

Philip Vinghamre och Hannes Wikström menar att musikstudenter väljer lärosäte efter vilken lärare som undervisar i deras huvudinstrument. Därför är det viktigt att Örebro universitet syns i sammanhang som gitarrfestivalen.

– Det är bra för både universitetets- och vårt personliga varumärke.  Vi gynnas alla av att Musikhögskolan får ett bra rykte, säger Philip Vinghamre.

Mats Norrefalk håller med studenterna. Deras medverkan i festivalen har förenat och gett mersmak till samarbete. Vanligtvis undervisar han inte alla studenterna som var med på festivalen och de har inte spelat tillsammans tidigare.

Mats Norrefalk.

– Men nu har vi skapat en kontakt och funderar på att göra något mer tillsammans, säger han.

Han tycker att Uppsala internationella gitarrfestival är en inspirationskälla för de som är hängivna sin roll i gitarrvärlden.

– Här kan man nörda ner sig. Festivalen inspirerar mig och jag blir taggad att spela och öva ännu mer, säger Mats Norrefalk.

Text och foto: Anna Asplund
Film: Privat

Uppsala internationella gitarrfestival är en av Europas största gitarrfestivaler. Den startade 2003 som en liten festival för klassisk musik med 200 besökare. Idag har den växt med ett utbud inom bland annat flamenco, tango, rock och klassisk musik. Festivalen pågår under fyra dagar och har 5 000 besökare. Uppsala internationella gitarrfestival har bland annat gästats av Paco de Lucia, John McLaughlin, Al Dimeola, John Williams och Laura Snowden.