Örebrostudenter skapade mat-app

Studenterna Lukas Lindgren och Emma Pettersson studerar Systemvetenskap vid Örebro universitet.

De blivande systemvetarna Lukas Lindgren och Emma Pettersson presenterade sitt arbete.

På bara ett halvår lyckades Emma Pettersson och Lukas Lindgren utveckla en app där det går att betygsätta mat. Tack vare ett unikt samarbete vid Örebro universitet har idén blivit verklighet.

Först testar du maten. Sedan betygsätter du smakupplevelsen i en app i din smartphone, surfplatta eller dator. Appen ska kunna användas av forskare och personer i livsmedelsbranschen. Resultatet redovisas i appen – och det blir inget pappersarbete.

– Det är ett enkätverktyg som man kan använda för att skapa sin egen undersökning, och utföra den på ett enkelt sätt, säger Emma Pettersson.

Hon och medstudenten Lukas Lindgren har under hela våren utvecklat appen. Båda två läser sista terminen på Systemvetenskapliga programmet vid Örebro universitet.

Vad kan ni fortsätta utveckla?

– En grej som stod på agendan som vi inte riktigt hunnit med var att kunna utvinna data genom olika analysmetoder, säger Lukas Lindgren.

Den som testar mat eller livsmedel får bedöma till exempel smak, konsistens, känsla och utseende i appen.

Tre parter samarbetar

Projektet genomförs för andra året i rad, och är ett samarbete mellan universitetsvärlden och näringslivet. Örebro universitet, IT-företaget Knowit och Alfred Nobel Science Park har gått samman.

– Det är viktigt för småproducenter att kunna testa om man är rätt ute när en produkt utvecklas. Och sen tror jag det är jätteroligt för studenterna att faktiskt få jobba med riktiga beställare, företag som kan dra nytta av produkterna direkt, säger Annika Grälls, samordnare för projektet och profilområdesansvarig för Mat och måltid på Alfred Nobel Science Park.

Annika Grälls på Alfred Nobel Science Park.

Under våren har alla inblandade parter träffats löpande och gjort avstämningar. Annika Grälls ser samarbetet mellan näringsliv, forskning och universitet som en styrka.

– Vi kan göra nytta för samhället ganska snabbt. På ett halvår har vi en färdig produkt, jättekul, säger hon.

Örebroföretag hjälpte studenterna

IT-företaget Knowit fick också en chans att dra nytta av de lovande studenterna, och kunde samtidigt hjälpa dem in på arbetsmarknaden. Emma Berjke på företaget förklarar att studenterna fått anpassa appen under arbetets gång.

– De har fått vara med i det verkliga mötet med kunden, och göra det kunden önskar. Vissa saker förändras under tiden. Det fanns önskemål som sedan ändrades allt eftersom, säger Emma Bjerke.

Text och foto: Beatrice Emmerik.