Priset Årets Örebrostudent delas ut för första gången på Örebrogalan

Jenz Jangdin, Anton Andersson och Jennifer Schlyter

Jenz, Anton och Jennifer är de tre studenterna som har blivit nominerade till Årets Örebrostudent. De har på olika sätt visat engagemang och varit goda ambassadörer för Örebro universitet och studentstaden Örebro. Priset delas ut på Örebrogalan i slutet av februari.

– Studenterna är en självklar del av Örebro. Därför känns det självklart att även studenterna uppmärksammas under Örebrogalan, säger Anders Wahlström vice ordförande med studiesocialt ansvar vid Örebro studentkår.

Han är tillsammans med studentkoordinator Karin Siljevall initiativtagare till priset. Genom att dela ut priset vill de visa vilken positiv kraft som studenterna bidrar med till staden och universitetet.

Anders Wahlström

Sammanlagt har 111 nomineringar kommit in till årets pris. En jury bestående av studentkårens ordförande Lasse Lund, universitetsdirektör Louise Pålsson, prorektor Anna-Karin Andershed och Anders Wahlström har valt ut Jenz, Anton och Jennifer som de tre nominerade kandidaterna till priset.

Juryn kommer träffa dem under en lunch för att sedan besluta om vem som blir vinnare av priset som delas ut under Örebrogalan den 28 februari. Priset är – förutom äran, konstverket huben som har skapats av en lokal konstnär.

Motivering till nomineringarna

Anton Andersson

Anton Andersson är en lärarstudent som med stor energi har engagerat sig i studiesocialt arbete, bland annat vid introduktionen av nya studenter och som ambassadör på Örebro kårhus. Dessutom sitter han i kårsektionsstyrelsen för kårsektionen GIH där han är utbildningsbevakare och skyddsombud. Anton har gjort mycket för att våra studenter, inte minst de nya, ska hitta en plats på Örebro universitet, på studentkåren och i studentstaden Örebro.

Jennifer Schlyter

Jennifer Schlyter är en engagerad och ambitiös student. Hon studerar internationell juridik och har varit engagerad i European Law Students’ Association Örebro och i Erasmus Student Network. I det senare är hon för närvarande ansvarig för introduktionen av de nya utbytesstudenterna. Jennifer har deltagit i flera internationella sammanhang och också tagit med sig sina erfarenheter tillbaka till Örebro universitets studenter för att inspirera.

Jenz Jangdin

Jenz Jangdin är en ekonomistudent som med stort driv och engagemang har utvecklat Yrkespodden för att inspirera och tydliggöra karriärvägar för andra studenter. Jenz har med målmedvetenhet och hårt arbete producerat flera avsnitt av Yrkespodden och intervjuat gäster med en stor bredd.

Text: Anna Asplund och Örebrokompaniet
Foto: