Riksdagsledamöter: ”Helt rätt satsa på lärarutbildningen”

Robot demonstreras för riksdagsledamöter.

Laboratorieingenjören Jakob Welner visade några av universitetets robotar för riksdagsledamöterna Lena Rådström Baastad (S), Lotta Olsson (M), Daniel Andersson (S), Jonas Eriksson (MP) och Denis Begic (S).

Lärarutbildningen är vår viktigaste utmaning. Med de orden mötte rektor Johan Schnürer riksdagsledamöter från Örebro län som besökte Örebro universitet.
– Det är helt rätt att satsa på lärarutbildningen, säger Lena Rådström Baastad (S).

Moderaten Lotta Olsson var enig med sin socialdemokratiska riksdagskollega denna fråga:

– Utbildningen är enormt viktig, och inte minst att studenterna lära sig ledarskap i klassrummet.  Vi är bra på att jobba i team i Sverige och det krävs mycket mer av en lärare än att vara auktoritär, säger hon.

Riksdagsledamöterna fick bland annat en rundtur i robotlabbet.

– Inte minst det vi fick se här visar hur mycket som händer och att lärarutbildningen måste utvecklas för att hänga med, säger Lotta Olsson .

Porträttbild på Lena Rådström Baastad (S) framför en röd pelare och ett hus i vit mexisten.

Lena Rådström Baastad (S)

Lena Rådström Baastad ser ett delat ansvar för att få fler motiverade lärarstudenter:

– En bra utbildning och en bra arbetsmiljö i skolorna går hand i hand. Jag gillar att ledningen här visar viljan att lyfta lärarutbildningen och visa hur viktig den är. Det är ett tydligt besked till studenterna, säger hon.

Prorektor Anna-Karin Andershed berättade om utbildningarna på universitetet i stort. Först ut var Framtidens lärarutbildning, den mest omfattande strategiska satsningen  på universitetet.

– Det är den viktigaste utbildningen i vårt ekosystem, sa hon.

Johan Schnürer och Daniel Andersson går framför en vit byggnad med texten "Entréhuset". Till höger i bild syns grönskande träd klippta i kubform.

Rektor Johan Schnürer visade runt på universitetsområdet. Här med riksdagsledamoten Daniel Andersson (S).

De besökande riksdagsledamöterna fick också en allmän lägesrapport.

Budskapet från Johan Schnürer var att Örebro universitet har ett för litet anslag till forskning relaterat till prestation. Det finns en ”skriande obalans” i det nuvarande systemet att fördela forskningsmedel, sa han.

Örebro, som firar 20 år som universitet i år, får en bråkdel av de forskningsanslag som går till de äldre och betydligt större universiteten. Johan Schnürer visade med en rad olika mätningar att forskningen på Örebro universitet trots mindre med medel ger mycket resultat,

– Det finns en historisk tradition till fördelningen och idag är det en fördel att vara i Stockholm och Uppsala. Detta kan inte få fortsätta.

Anna-Karin Andershed visade på de satsningar som gjorts den senaste tiden för att utveckla högskolepedagogiken och att i allt högre grad knyta utbildningen till forskning, en väg för att höja kvaliteten.

– Vi vill inte bli större, sa hon men skickade med budskap riksdagsledamöterna: att staten fullt ut betalar för läkarutbildningen i Örebro, på samma sätt som för andra universitet. Idag finansieras läkarutbildningen i Örebro  till en stor del av regionala medel.

Riksdagsledamöterna från Örebro län på besök var: Lena Rådström Baastad (S), Daniel Andersson (S), Denis Begic (S), Lotta Olsson (M) och Jonas Eriksson (MP).

Text: Maria Elisson
Foto: Jesper Mattsson