”Snabba tåg oerhört viktigt för studentutbyten”

– En snabb förbindelse mellan Oslo och Stockholm över Örebro är oerhört viktig för både kompetensförsörjning och studentutbyten, säger Johan Schnürer, rektor vid Örebro universitet, som deltog i ett möte i Almedalen om planen på en upprustad tågförbindelse mellan de två huvudstäderna.

Jonas Karlsson är vd för ”Oslo-Sthlm 2.55”,  bolaget med syfte att hitta intressenter för att förnya järnvägsförbindelsen mellan Stockholm och Oslo, en resa som alltså ska gå på strax under tre timmar.

– Våra beräkningar visar att sträckan är lönsam oavsett vem som står för investeringen, privat eller staten, sa han under sin presentation.

Enligt planen ska tågförbindelsen mellan Stockholm och Oslo gå över Västerås, Örebro och Karlstad.

– Det omfattar en region med en miljon människor, konstaterade Jonas Karlsson.

Maria Wetterstrand, före detta språkrör för Miljöpartiet och numera anställd av PR-företaget Miltton Purpose, inledde med att notera att investeringen i en tåglinje mellan Stockholm och Oslo är en ”lågt hängande frukt”.

– Med små investeringar kan man ersätta flyget och öka trafiken regionalt. Idag är det dålig infrastruktur som hindrar att Norden blir en enhet som skulle kunna vara världens tolfte största ekonomi, sa hon och gav rådet ”det är bara att sätta igång”.

För Örebro universitet är den utvidgade kretsen av godo:

– För ett universitet är det livsviktigt att vara en del av ett större akademiskt ekosystem, konstaterade Johan Schnürer.

Beräkningarna handlar inte om höghastighetståg, men restiden mellan städerna på linje ska kortas så mycket att tågen kan konkurrera ut både flyg- och bilresor enligt planen.  Ett skäl till att tågen blir lönsamma är att det finns tillräckligt många köpstarka resenärer som nu väljer att flyga.

En övergripande vinst är att koldioxidutsläppen minskar.