ÖREBRO UNIVERSITET 20 ÅR

Succé för tjejernas teknikdag

Vera Roadshow

Robotar, plast i haven och experimentshow.
Intresset var stort och de 450 platserna fylldes snabbt när Örebro universitet, tillsammans med Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, bjöd in tjejer från årskurs 9 till en heldag i teknikens tecken.

Det råder stor brist på kvinnor inom teknikbranschen i dag. Trots kreativa yrken och spännande karriärmöjligheter väljer många tjejer bort tekniska utbildningar. Med Vera Roadshow vill man vända den rådande trenden, öka tjejers intresse för teknik och få fler att söka tekniska utbildningar.

– Det finns en uppfattning om att teknik inte är något för flickor, tjejer och kvinnor. Vi vill visa att teknikområdet är bredare än en kanske tror. Det finns så många förebilder och här har vi förmånen att kunna presentera några av dem, säger Anna-Karin Andershed, prorektor vid Örebro universitet.

Bild från fullsatt aula med massor av niondeklassare.

Runt 450 niondeklassare från olika skolor kom till Vera Roadshow.

Bredare bild av teknik

Under dagen har tjejer bland annat fått en inblick i ingenjörers vardag, lärt sig mer om plast i haven, besökt Robotlab och deltagit i Komteks workshop. Syftet har varit att avdramatisera både teknik och ingenjörsyrket, lyfta kvinnliga förebilder och bredda bilden av teknik.

– Det roligaste med dagen har varit att vi har fått se alla olika saker som ingenjörer jobbar med och jag kan tänka mig att bli ingenjör, säger Selma Lamhandi från Jensen grundskola.

Porträttbild på en leende Selma Lamhandi.

– Det var kul och det intresserar mig mycket. Jag tänka mig att bli ingenjör, säger Selma Lamhandi.

– Det bästa i dag har varit att vi fick lyssna på många bra talare och jag blev väldigt inspirerad av dem. Efter den här dagen kan jag tänka mig att bli ingenjör, det är roligare än jag trodde, säger Julia Rydén från Olaus Petriskolan.

Porträttbild på Miranda Bergsten.

– Det bästa med dagen var när vi hade en föreläsning om plast i haven. Hon berättade saker som jag inte visste om, säger Miranda Bergsten. – Jag har fått veta att ingenjör inte bara handlar om fysik, matte och att bygga hus, utan kanske också om att rädda världen från miljökatastrofer.

Intresset för Vera Roadshow bland tjejerna i Örebro län har varit stort och de 450 platserna blev snabbt fyllda.

– Det är väldigt roligt att intresset har varit stort bland skolorna och vi hoppas att många tjejer har under dagen blivit inspirerade till en karriär som ingenjör, säger Susanne Skagersten, projektledare för Vera Roadshow vid Örebro universitet.

Porträttbild på Sofiat Ogundele.

– Jag tänkte faktiskt först att jag inte skulle vilja ha någonting med teknik att göra. Det är ganska mattebaserat och jag tänkte att det skulle vara ganska svårt. Men jag tror att jag ska tänka om nu. Det var jätteintressant, säger niondeklassaren Sofiat Ogundele.

En viktig fråga för företag

På plats under dagen fanns också representanter från företag i länet och tekniska gymnasieskolor. I Volvo Groups monter fick tjejerna testa att styra en minilastare och leverera godis.

– Vi vill att fler tjejer ska söka våra tjänster och vi behöver alla tillsammans uppmuntra unga tjejer att söka tekniska utbildningar och senare jobb inom teknikbranschen, säger Anna Sannö, forskningsstrateg på Volvo Group som också är en av huvudsponsorer för Vera Roadshow vid Örebro universitet.

Christina Dikmen och Izabella Tran, ingenjörer på Epiroc.

Christina Dikmen och Izabella Tran är båda ingenjörer på Epiroc som under dagen har pratat om ingenjörsyrket med tjejerna.

– På Epiroc kan man ha så många olika roller och fokusera på det man själv gillar. Vi vill verkligen uppmuntra fler tjejer att söka sig till teknikbranschen, säger de.

– Teknik är grunden för en hållbar framtid och med hjälp av teknik kan vi lösa våra stora samhällsutmaningar. Jag tror att vi alla behöver bli bättre på att visa det, säger Anna-Karin Andershed.

Elever som tittar upp mot himlen. Några filmar, andra håller för öronen.

Dagen avslutades med ett högljutt tekniskt experiment. Fyra kanonrör sköt upp godis mot himlen och skapade ett godisregn över torget utanför Novahuset.

Text, foto och film: Jasenka Dobric & Jesper Mattsson

Turnénamnet- Vera Roadshow- är en hyllning till Vera Sandberg, den första kvinnan som tog ingenjörsexamen i Sverige 1917. Hon studerade på Chalmers tekniska högskola och var på den tiden enda kvinnan bland cirka 500 manliga studenter.

Bakom initiativet står Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin (IVA) i samarbete med Sveriges Ingenjörer och Teknikföretagen. Under året ska Vera Roadshow besöka 12 universitet och högskolor för att inspirera fler tjejer till att bli ingenjörer.