Suverän miljö för slagverk gör Musikhögskolan unik

Daniel Berg.

På Musikhögskolan finns bra övningsrum, instrument och lokaler som är tillgängliga för studenterna dygnet runt.
– Vi har en suverän miljö för slagverk och engagerade lärare med en enorm passion för undervisningen, säger Daniel Berg som är lärare, marimbasolist och kammarmusiker.

Läs mer om Musikhögskolans konstnärliga kandidatprogram. Välkommen med din anmälan senast den 15 januari

Studenterna som har slagverk som huvudinstrument är beroende av att ha tillgång till universitetets instrument och övningsrum. För studenterna på Musikhögskolan finns lokalerna tillgängliga året runt, 24 timmar om dygnet.

– Men hjärtat i utbildningen är slagverksensemblen, där alla slagverk ingår, säger Daniel Berg.

Tillsammans med slagverkslärarna har han skapat en trygg miljö där studenterna hjälper varandra. Genom bra kamratskap har studenterna större möjlighet att utvecklas till goda musiker genom grupparbeten och gruppdynamik. Studenter från olika årskurser spelar tillsammans och hjälper varandra att utvecklas till goda musiker.

Daniel Berg.

Daniel Berg undervisar på Musikhögskolans konstnärliga kandidatprogram, inriktning kammarmusik. Foto: Stig-Magnus Torsén.

– Kamratandan är unik för Musikhögskolan i Örebro.

Men den individuella undervisningen är också en viktig del för studenterna för att hitta det personliga uttrycket. Under utbildningen får studenterna arbeta med att tänka som entreprenörer  för att få igång det egna skapandet av arbete. Efter examen arbetar de ofta med kombinerat med olika saker som till exempel orkester, egna konserter och som lärare på en kulturskola eller musikgymnasium. De flesta som vill spela i en orkester behöver studera vidare efter grundutbildningen på någon av landets masterutbildningar. Till dessa söker slagverksstudenter från hela Sverige och resten av Europa.

– Av fyra platser i landet brukar två fyllas av studenter från Örebro universitet. Det är något vi är stolta över, säger Daniel Berg.

Den musikaliska traditionen på Örebro universitet är melodiska slagverk, det vill säga marimba och vibrafon.

– Om man är intresserad av det ska man välja Örebro universitet, eftersom vi har fokus på det.

Behöver inte vara bäst för att söka

De som söker till Musikhögskolans konstnärliga färdighetsprov kompletterar sin anmälan med ett färdighetsprov. För slagverksstudenterna innebär det att de ska förbereda ett musikaliskt stycke på virveltrumma, pukor och ett melodiskt slagverk.

– Många är unga och nervösa och väljer att inte söka för de inte tror att de är tillräckligt bra. Men vi lyssnar på det musikaliska uttrycket. Allt behöver inte vara perfekt, säger Daniel Berg.

Under färdighetsprovet lyssnar juryn på om det finns en bra grund och en klang i instrumentet, men man behöver inte vara tekniskt fulländad. Självklart måste man öva inför färdighetsprovet, men det viktiga är att man spelar på sitt sätt och inte låter som alla andra.

– Det är dötråkigt att lyssna på en musiker som bara kopierar och inte skapar sitt eget unika musikaliska uttryck, säger Daniel Berg.

Text: Anna Asplund
Foto: Isabell Borgencrantz