"Jag hoppas på roliga kurskamrater och ett roligt studentliv"

Studenten Selma Persson Malavolta sitter på campus.

Selma Persson Malavolta ska plugga till samhällsplanerare.

Fint campus, soligt väder och en avslappnad stämning. Selma Persson Malavolta är en av alla nya studenter som idag börjar sina studier vid Örebro universitet.

Idag startar höstterminen vid Örebro universitet. Selma Persson Malavolta från Stockholm ser fram emot sin första föreläsning på Samhällsplanerarprogrammet.

– Jag blev intresserad av samhällsplanering när jag gick på gymnasiet och ser fram emot att lära mig så mycket som möjligt. Mitt första intryck av Örebro universitet är att det är fint och öppet, solen skiner och det känns avslappnat.

Vad tror du att du gör om fem år?

– Då har jag förhoppningsvis tagit först en kandidatexamen och sedan en master och ska börja jobba som samhällsplanerare. Jag tycker om att bo i städer, så jag kan tänka mig att bo i vilken stad som helst. Örebro är fint med slottet mitt i stan, säger hon.

Lukas Lemnell utanför RHS i Grythyttan.

Lukas Lemnell ser fram emot roliga kurskamrater och ett roligt studentliv.

Lukas Lemnell läser till Sommelier och måltidskreatör vid RHS och han är nöjd med första dagen.

– Vi har haft en bra välkomstdag med mycket information. Jag är lite spänd men det ska bli riktigt kul. Jag ser fram emot att utvecklas och att få nya perspektiv och nya kunskaper. Jag hoppas på roliga kurskamrater och ett roligt studentliv, säger han.

Studenten Viktor Breström på biblioteket i Grythyttan

Viktor Breström hoppas på en internationell karriär.

Viktor Breström börjar idag på programmet Kulinarisk kock och måltidskreatör. Hans första intryck av universitetet är att allt verkar bra organiserat och välkomnande för de nya studenterna.

– Jag ser fram emot att lära mig nya saker, både lärandet i sig och att träffa nya människor.

Studenterna Frida Jerlin och Erica Jondelius på campus  Grythyttan

Frida Jerlin och Erica Jondelius är nöjda med det goda mottagandet på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan.

Även Frida Jerlin och Erica Jondelius ska läsa Kulinarisk kock och måltidskreatör på RHS i Grythyttan.

– Det är så vackert här. Det känns pirrigt att de här tre åren som jag tänkt så länge på börjar nu. Introduktionen känns fantastisk, säger Frida Jerlin.

– Helt fantastiskt, allt är genomtänkt. Innan start fick jag till och med, av en slump, en privat guidad tur av Carl Jan Granqvist som berättade om historien kring Måltidens Hus, berättar Erica Jondelius.

Fyra studenter inne i Musikhögskolans lokaler på Örebro universitet

Marcus Wingh, Jonatan Elmhag, Sebastian Ohanian och Eliot Bala är nya studenter på programmet Musik, kultur och medier.

Inne på Musikhögskolan sitter Marcus Wingh, Jonatan Elmhag, Sebastian Ohanian och Eliot Bala  som alla är nya studenter på programmet Musik, kultur och medier. De tycker att Örebro universitet är jättefint, och att människorna verkar vara trevliga.

– Jag gillar att det är ett riktigt campus, allt är nära och inte utspritt över hela stan, säger Sebastian Ohanian.

Studenten Didrick Björndahl i Teknikhuset på Örebro universitet

Didrick Björndahl läser tekniskt basår vid Örebro universitet.

Didrick Björndahl från Laxå började redan förra veckan. Han läser tekniskt basår, och har som mål att under året komma fram till vad han vill göra sedan.

– Jag tänker mig en treårig utbildning inom matematik eller teknik.

Han saknar den studiesociala introduktionen, som ställts in under hösten med anledning av corona.

– Jag tror att det straffar sig i längden att inte bygga samhörighet med gruppen. Vi har inte ens träffat alla på kursen än, berättar han.

Studenterna Filippa Fredriksson och Sara Wass på campus.

Filippa Fredriksson och Sara Wass ska plugga kemi.

Filippa Fredriksson och Sara Wass har kommit till Örebro universitet för att gå på Analysvetenskapligt program i kemi med inriktning mot forensik. Också de saknar den mer sociala introduktionen vid Örebro universitet, men berättar att det finns en grupp både på Facebook och på Snapchat, där kurskamraterna ska kunna kommunicera med och lära känna varandra.

Vad tror ni att ni gör om fem år?

– Då jobbar vi på Nationellt forensiskt centrum som är en del av Polismyndigheten, säger de.

Text och foto: Anna Lorentzon och Julia Rosén