Alumn från Örebro universitet vinner Hela Sverige bakar – och ger ut bakbok

Hilda Kirkhoff med bakförkläde i ett kök.

Hilda Kirkhoff tycker att de akademiska studierna har gett henne en fördjupad kunskap som hon har stor användning för idag.

Förra året tog hon examen från Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan vid Örebro universitet. Nu vinner hon Hela Sverige bakar i TV4 – och firar samtidigt premiären av sin egen bakbok.
– Grythyttan är det bästa som har hänt mig, säger Hilda Kirkhoff.

Det har varit en intensiv vecka för Hilda Kirkhoff. Samma dag som hon tog hem segern i TV4-programmet Hela Sverige bakar släppte bokförlaget Bonnier Fakta hennes alldeles egna bakbok, ”Hildas drömmar och andra bullar”.

– Det känns helt overkligt, allt har liksom exploderat. Det har varit intervjuer i både tidningar, radio och TV och antalet följare på mitt instagramkonto har fördubblats. Jag fått så mycket kärlek, berättar hon.

Hilda Kirkhoff har både tagit en kandidatexamen i företagsekonomi på Handelshögskolan och läst Hotell och Värdskapsprogrammet på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan vid Örebro universitet.

– På min examensdag fick jag ta emot stipendium för personlig utveckling och nu står jag här drygt ett år senare och tar emot vinsten i Hela Sverige bakar. Grythyttan gav mig så mycket mer än bara en utbildning: Att få studera med likasinnade, utvecklas och utmana mig själv tillsammans med alla begåvade lärare. Grythyttan är verkligen det bästa som har hänt mig – jag hade inte varit den person jag är utan Grythyttan.

"Akademiska studier ger fördjupad kunskap"

Hilda Kirkhoff hade jobbat inom hotell- och restaurangbranschen redan innan hon började studera. Hon tycker att de akademiska studierna har gett henne en fördjupad kunskap som hon har stor användning för idag.

– På RHS får man chans att fördjupa sig i sina specialområden och hitta sin passion och egna väg in i branschen. Du får ett stort kontaktnät och lär dig också att analysera, diskutera och ta saker och ting ett steg längre, vilket jag tror är precis vad som behövs när vi ska börja bygga upp branschen igen, säger hon.

Pandemin har slagit hårt mot hotell- och restaurangnäringen, och Hilda Kirkhoff tror att det kommer att hända mycket i branschen när det vänder igen.

– Det är en utmaning, men förändring kan också innebära en chans till utveckling. Jag tror att vi kommer att få se helt andra typer av tjänster framöver och i en sådan omställning är den sorts kunskap och kompetens man får på Restaurang- och hotellhögskolan enormt viktig, säger hon.

"Jag har fått kämpa"

Just nu jobbar Hilda Kirkhoff på ESS Group, som driver bland annat The Steam Hotel i Västerås, Falkenberg Strandbad och Ystad Saltsjöbad. Hon hoppas kunna fortsätta att bygga sitt varumärke som en profil inom bakning och matlagning.

– Mitt mål är att kunna jobba med det här på heltid. Jag är en vanlig småstadstjej som alltid har fått jobba hårt och jag har dessutom dyslexi, så jag har fått kämpa. Men jag är en drömmare som tror att man kan ta sig långt i livet med kärlek, passion och hårt arbete – och det har jag bevisat nu, säger Hilda Kirkhoff.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Pressbild från TV 4