Amy Loutfi kan bli Årets AI-svensk: ”En katalysator för svensk AI”

Amy Loutfi.

Amy Loutfi, professor i informationsteknologi vid Örebro universitet, är nominerad till priset Årets AI-svensk.

Juryn för det nya priset Årets AI-svensk har presenterat sina fem nominerade. En av dem är Amy Loutfi, professor och vicerektor för AI vid Örebro universitet.
– Det är ett kvitto på att forskning har en stor påverkan och ett stort samhällsavtryck, säger Amy Loutfi.

De sitter i juryn för Årets AI-svensk

• Daniel Akenine, nationell teknikchef, Microsoft Sverige
  • Maria Rosendahl, enhetschef Kompetensförsörjning & Digitalisering, Teknikföretagen
  • Louise Callenberg, chef för digital förnyelse och samverkan, SKR
  • Christian Guttman, global head of artificial intelligence and data, Tieto
  • Fredrik Heintz, biträdande professor och AI-forskare, Linköpings universitet
  • Daniel Gillblad, co-director, AI Sweden
  • Darja Isaksson, generaldirektör, Vinnova
  • Åsa Zetterberg, förbundsdirektör, IT&Telekomföretagen (ordförande)

Årets AI-svensk är ett nyinstiftad pris, som delas ut av IT & Telekomföretagen och Teknikföretagen. Syftet med priset är att ”främja insatser, engagemang och arbete inom AI som leder till att föra svensk AI framåt”.

En namnkunnig jury (se faktaruta) ska välja ut pristagaren utifrån en rad faktorer, bland annat att personen ses som en förebild inom AI-området, har fått svensk AI att uppmärksammas nationellt och internationellt och har bidragit till en ökad förståelse för AI.

Juryn har nu presenterat de fem nominerade:

• Amy Loutfi, professor i informationsteknologi och vicerektor för AI vid Örebro universitet.
  • Göran Lindsjö, AI-rådgivare på Governo.
  • Markus Lingman, överläkare och utvecklingsstrateg på Region Halland.
  • Martin Svensson, co-director för AI Sweden.
  • Virginia Dignum, professor på Institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet.

Juryns motivering för Amy Loutfi lyder: Ibland kan gapet mellan djup AI-expertis och hur vi kan få AI att bidra till samhället på ett ansvarsfullt sätt verka stort, men Amy Loutfi visar att det går att överbrygga. Med engagemang och generositet sprider hon kunskap och insikter i ett stort antal sammanhang, bland annat WASP, AI Sweden, Omstartskommissionen och regeringens samverkansprogram. Med sitt bidrag inom AI-forskning, -tillämpning, -utbildning och samhällsfrågor är och kommer Amy vara en nyckelperson och katalysator för svensk AI.

– Det här är ett pris som inte bara är begränsat till universitetsvärlden, så som forskare tycker jag att det är jättekul att ha blivit nominerad. Det är ett kvitto på att det är viktigt att vi inom akademin driver fram och förmedlar kunskap, eftersom den kombinationen verkligen kan skapa förändring, säger Amy Loutfi.

Priset delas ut under AI Summit 2020 den 11 november.

Text och foto: Jesper Eriksson