Campusgymmet satsar på ny utomhusträning

Marianne Hilltorp Johansson står och håller i en vikt och en pilatesboll utomhus.

Fler utomhuspass, specialsatsning i maj och nya redskap till utomhusträning.
Campusgymmet satsar på att hålla igång verksamheten under Coronapandemin.

Som tidigare år lanserar Campusgymmet ett majschema, men i år är det annorlunda.

­– Vi kör fler utomhuspass och har ett fint månadserbjudande nu i maj som gäller vårt Allkort , säger Marianne Hilltorp Johansson, koordinator och gruppträningsansvarig på Campusgymmet.

För att minska risken för smittspridning desinficeras gym och cirkelgym två gånger per dag, maxantalet på gruppträningspassen har minskat, filtarna  till yogan har plockats bort och man håller avstånd till varandra på passen.

– Våra medlemmar är tacksamma för att vi håller öppet.  De hjälper till och har förståelse för situationen. Häromdagen såg jag en av medlemmarna som tränar hos oss. Han stod och rengjorde alla hantlar i gymmet, säger Marianne Hilltorp Johansson.

Målet är att alla som vill ska ha möjlighet att träna under sista månaden på terminen. När många medlemmar, både studenter och personal studerar eller arbetar på distans och seniorerna håller sig isolerade har antalet besökare minskat under de senaste veckorna, En del har valt att frysa sitt årskort, men säger att de kommer tillbaka senare,  medan andra har sagt upp sina kort. Situationen är utmanande för hela studentidrotten.

Campusgymmet har fått bidrag från SISU Örebro län och Sveriges Akademiska idrottsförbund för att utveckla utomhusträningen. Bidragen är projektstöd för bibehållen verksamhet under coronapandemin. Utomhusredskap och material till Campusgymmets Bootcamp samt övriga gruppträningspass och bollspel utomhus kommer att köpas in. Bootcamp är en varierande och utmanande träning utomhus där lagkänslan är i fokus och den egna kroppen och redskap används som belastning i övningarna.

– Campusgymmet kan erbjuda en mycket trevlig utomhusmiljö med boll- och gräsplaner som kan utnyttjas i träningspassen och dessutom vi kör fortfarande vissa pass inomhus och behåller därmed bredden i verksamheten säger Marianne Hilltorp Johansson.

För den som jobbar eller studerar hemma vill hon lyfta fram vikten av att tänka på vardaglig rörelse och träning under coronapandemin.

– När du studerar eller jobbar hemma, sätt en klocka som ringer en gång i timmen och gå upp och rör dig i fem minuter, din kropp kommer garanterat att tacka dig, säger hon.

Text: Anna Asplund
Foto: Privat

Campusgymmets majsatsning innebär fler pass utomhus och nya utomhusredskap. Till och med den 31 maj går det att köpa ett Allkort för 300 kronor. Kortet gäller en månad och en årsmedlemsavgift på 100 kr kan tillkomma för den som inte redan är medlem.