Efter dagens ledarartikel i Nerikes Allehanda

Rektor Johan Schnürer

Efter dagens ledarartikel i NA vill jag klargöra vad jag och universitetet står för. I artikeln påstås att jag som myndighetschef försöker förhindra att människor vänder sig till media. Att få kontakta media och debattera fritt är grundlagsskyddade rättigheter i en demokrati som är självklara för oss på Örebro universitet.

Något som också är viktigt är att alla medarbetare får möjlighet att ha en direkt dialog med rektor och universitetsledning. Det var den möjligheten vi ville ge alla när vi mejlade medarbetarna på Restaurang- och hotellhögskolan i måndags.*

Som ett komplement till de stormöten som hållits, ville vi också erbjuda möten i mindre grupper eller enskilt med rektor, för att ge var och en möjlighet att möta universitetsledningen i flera olika typer av dialog. Det är naturligtvis djupt beklagligt om någon uppfattade det som att jag satte munkavle på personalen. Självklart får alla vända sig till media.

Vi har haft en livlig debatt i media under våren. Självklart ska debatten i media fortsätta – men vi vill samtidigt ge alla medarbetare möjlighet till dialog direkt med oss i universitetsledningen.

Johan Schnürer

Rektor

* För den som själv vill bilda sig en uppfattning om det mejl som ligger bakom detta