Fira Valborg 2020 tillsammans – på distans

Bilden visar ett collage av sjungade människor tillsammans med texten "Distansvalborg"

Varmt välkommen att fira valborgsmässoafton tillsammans med Örebro Studentsångare och landshövding Maria Larsson – på distans. Det direktsända firandet från Örebro slott bjuder också på premiär av örebroarnas egna virtuella kör som tillsammans sjunger ”Vintern rasat”.

I vanliga fall samlas tusentals örebroare varje år för att sjunga in våren tillsammans vid det stämningsfulla valborgsfirandet vid Örebro slott. I år blir firandet annorlunda. På grund av corona-viruset bjuder Örebro universitet, Länsstyrelsen i Örebro och Örebro kommun istället på ett digitalt firande som direktsänds från Örebro slott.

– Vi vill hålla fast vid den fina traditionen att fira tillsammans, men istället för att örebroarna kommer till slottet, kommer vi hem till dem. Det är viktigt att skapa alternativa sociala sammanhang och det här är vårt sätt att bidra till det, säger Anna-Karin Andershed, prorektor vid Örebro universitet.

Premiär för den virtuella Örebro-kören

Många örebroare har tagit chansen att bidra till det gemensamma firandet genom att spela in sig själva när de sjunger ”Vintern rasat” (”Längtan till landet”) hemma framför datorn. Bidragen har nu satts ihop till en stor kör, som kommer att premiärvisas under direktsändningen på valborgsmässoafton.

– Det är fantastiskt att se det engagemang och den glädje som finns i de bidrag som kommit in till den virtuella kören! Det har verkligen varit över all förväntan och är något unikt som vi tror att staden och regionen kommer vara stolta över, säger Fredrik Berglund, konstnärlig ledare för firandet.

Direktsändningen startar 21.00

Valborgsfirandet startar klockan 21.00 på torsdag via hemsidan oru.se/distansvalborg. Förutom premiär av den virtuella kören bjuds det också på tal av landshövding Maria Larsson samt sång och musik som framförs av Örebro Studentsångare under ledning av Fredrik Berglund. Hela sändningen kommer att teckentolkas.

– Digital Valborg från slottet ger också vårkänsla. Nu hoppas jag att många är med och via dator och mobil och njuter av såväl vårsånger som gemenskap på nytt sätt, säger landshövding Maria Larsson.

Varmt välkomna att fira med oss!