Först till kvarn när platserna släpps till höstens högskoleprov

Två personer skriver högskoleprovet

På fredag öppnar anmälan till höstens högskoleprov. Foto: Eva Dalin.

På fredag öppnar anmälan till höstens högskoleprov, som genomförs den 25 oktober. I Örebro län erbjuds 800 platser fördelade över fem orter.

Anmälan öppnar den 25 september och stänger när antalet platser är fyllda eller senast den 1 oktober. Det kostar 450 kronor att anmäla sig. Här hittar du mer information om högskoleprovet och hur man anmäler sig.

Örebro universitet är ett av 21 lärosäten runt om i landet som bistår Universitets- och högskolerådet, UHR, med att genomföra högskoleprovet. För att minska risken för smittspridning av coronaviruset kommer höstens högskoleprov att genomföras för ett begränsat antal människor.

Endast personer som inte har ett tidigare giltigt resultat får skriva högskoleprovet och antalet platser på varje provort är begränsat. För Örebro län innebär det att 800 platser kommer att erbjudas på fem orter. Det är hälften så många platser som det brukar vara.

Så här är platserna fördelade:

Örebro: 565 platser

Karlskoga: 80 platser

Hallsberg: 80 platser

Lindesberg: 60 platser

Hällefors: 15 platser

För att minska risken för smittspridning har Örebro universitet vidtagit ytterligare säkerhetsåtgärder, till exempel att sprida ut deltagarna i fler salar, och ha ett större avstånd mellan varje provskrivare.

Det kommer också att finnas värdar på plats, som ska se till att det hålls avstånd vid entréer, i korridorer och runt toaletter, för att alla ska känna sig trygga.

– Ett högskoleprov innebär att många personer samlas samtidigt, vilket lägger ett stort ansvar på individen. Det är därför viktigt att även du som skriver provet tar ett eget ansvar och noga följer Folkhälsomyndigetens rekommendationer och de anvisningar som provpersonalen ger, säger Johan Schnürer, rektor vid Örebro universitet.

Text: Anna Lorentzon