Fullsatta föreläsningar på dagen och firande av forskning på kvällen

En gång om året firar universitetet ordentligt. Innan festligheterna startar håller de nya professorerna, doktorerna och hedersdoktorerna populärvetenskapliga föreläsningar - och i år var det rekordmånga besök.

Vi tittar över axeln på Hugo Hesser ut över en fullsatt sal.

Hugo Hesser, professor i psykologi, berättade för en fullsatt sal om hur vi kan hantera kroppens symptom som tinnitus och orolig mage med psykologi.

Miriam Mints håller en föreläsning.

Miriam Mints berättade om hur du kan förebygga cancer i livmodern. Hon är ny professor i medicinsk vetenskap.

Paul Svensson intervjuad av tv

Paul Svensson fyllde två föreläsningssalar med sin "Det nya goda - från kaviar och anklever till potatisskal och hållbarhetsgris". Dessutom var media på plats för enskilda intervjuer.

Forskaren Henrik Ugge talar med en äldre man.

Läkaren Henrik Ugge, som nyss disputerat, fick många frågor efter sin föreläsning om inflammationens betydelse för prostatacancer.

Åsa Wickberg håller föreläsning.

Åsa Wickberg berättade om hur dagens bröstcancerkirurgi är mindre omfattande och mer kosmetisk. Hon har nyligen disputerat i medicinsk vetenskap.

Två marskalkar

Efter dagens populärvetenskapliga föreläsningar tog den akademiska högtiden vid under eftermiddagen. I spetsen på processionen in till ceremonin i Aula Nova gick marskalkar med fanor.

Jens Schollin

Förre rektorn Jens Schollin tog plats inne i Aula Nova under den akademiska högtiden. Han hade många bekanta ansikten runt sig.

Ceremonimästaren Magnus Hansson framför scenen med marshalkar och Svenska kammarorkestern.

Ceremonimästaren Magnus Hansson framför scenen med marskalkarna och Svenska kammarorkestern. Nu är det dags att installera de nya professorerna och promovera doktorerna och hedersdoktorerna.

Henrik Scander får lagerkransen av Peter Johansson.

Prefekten Peter Johansson sätter lagerkransen på Henrik Scander, doktor i måltidskunskap. Tidigare på dagen höll Henrik en populärvetenskaplig föreläsning med tips om hur du får mat och dryck att smaka bättre.

Robert Lindahl och Ylva Uggla

Robert Lindahl, som disputerat i socialt arbete, fick sin lagerkrans av professor Ylva Uggla.

Ulrika Fernberg och Mats Eriksson

Ulrika Fernberg får sin doktorshatt av professor Mats Eriksson. Hennes avhandling i biomedicin handlar om unga och risker för hjärtkärlsjukdomar.

led av doktorer

Nu är vi alla promoverade. I led på scen i Aula Nova står bland andra Jean Damascene Twizeyimana, Jordan Stubleski, Abdel Seidouvy, Christine Schönlau och Henrik Scander.

Åsa Öström

Åsa Öström, professor i måltidskunskap, var årets talare, så kallad orator, vid den akademiska högtiden i Aula Nova.

Johan Schnürer och Dan Danielsson

Johan Schnürer tog tillfället i akt att gratulera Dan Danielsson till en fullsatt sal där han berättade den spännande historien om brässens betydelse för livet. Anita Danielsson var med och skålade.

Ann Kördel och Claes Holm

Ann Kördel och Claes Holm på plats inför processionen in i Aula Nova. De två fick årets pedagogiska pris av Örebro studentkår, ett kvitto på att de är alldeles särdeles bra lärare.

Mikael Nyström serverar snittar

Studenten Mikael Nyström serverade snittar under minglet.

Hilary Lappin-Scott

Hilary Lappin-Scott, mikrobiolog och hedersdoktor, som under dagen gav en populärvetenskaplig föreläsning om bakterier. Professor Jana Jass, till höger, var hennes värd.

Dimitri Beeckman och Simon Muylaert stor bredvid varandra i vimlet av människor.

Gästprofessor Dimitri Beeckman har som ett av sina uppdrag att bygga upp forskning om huden vid Örebro universitet, efter modell från hans hemuniversitet. Han kom till den akademiska högtiden tillsammans med Simon Muylaert.

Viktoria Levine

Viktoria Levine, förstaårsstudent på Restaurang- och hotellhögskolan, hade varit med och gjort snittarna till minglet innan middagen. Gravade morötter och mousse av kidneybönor var några av ingredienserna.

Christina Larsson

Christina Larsson kunde fira att hennes avhandling om improvisation lett till att hon denna dag promoverades till doktor i musikvetenskap.

Studentsångarna står i trappen.

Studentsångarna under ledning av Fredrik Berglund sjunger Gaudeamus igitur.

Banketten i Novahuset. Flera bord i rad och gästerna står redo att sätta sig till bords.

Kvällen avslutas med en bankett. Maten är tillagad av studenter från Restaurang- och hotellhögskolan och temat är bildningsglädje.

Foto: Kicki Nilsson, ICON och Örebro universitet.