”Gubben i lådan” fick Olle att brinna för musiken

Olle Persson.

Olle Persson undervisar på Musikhögskolans konstnärliga kandidatprogram, inriktning kammarmusik.

Redan som fyraåring fann Olle Persson glädje i förskolans sångstunder. Och det är som ett barn han vill att studenterna ska se musiken.
– Barn älskar att sjunga. Det är den glädjen som jag vill att de ska bevara, men som professionella musiker, säger han.

Läs mer om Musikhögskolans konstnärliga kandidatprogram. Välkommen med din anmälan senast den 15 januari

Olle Persson är skolad i västerländsk konstmusik och verksam som artist och sångare vid sidan av arbetet som sånglärare på Musikhögskolan vid Örebro universitet. Men det var barndomens visor som ”Gubben i lådan” på förskolan som väckte hans musikintresse.

– Jag älskade att sjunga redan som barn.

Som yrkesverksam artist vet han vad som krävs för att kunna arbeta som sångare. Undervisningen handlar om att bygga upp studenterna och ge dem förutsättningarna att ge en bred repertoar efter examen.

– Jag har gjort allt från vissånger till folkoperan där jag gestaltade Axel von Fersen när han misshandlades till döds på Stockholms gator under 1700-talet, berättar Olle Persson.

För att bli  framgångsrik inom yrket behöver man ha längtan, glädjen och lusten i sången.

– Man måste älska sig själv och musiken. Rösten berättar hur du mår, säger han.

För Olle Persson är det viktigt att hjälpa studenterna att bygga upp rösten som ett instrument. I slutänden ska den hålla ett helt yrkesliv, under konserter som ges flera dagar i veckan.

– Det är jobbigt att sjunga. Det krävs både muskler och kondition, säger han.

Scenisk kommunikation och retorik

Men det är inte bara sång och musik som är viktig i ett framträdande. Olle Persson undervisar alla studenter på konstnärligt kandidatprogram i scenisk kommunikation och retorik. Hur de når ut till publiken och berör människorna som sitter där. Beroende på var instrumenten står, hur ensemblen rör sig på scenen och hur framträdandet genomförs förmedlar man olika känslor till publiken. Det gäller att tänka utanför ramarna där man kan förändra scenen med små medel.

– Om du sjunger om en rock, ta med dig rocken ut på scenen och se om det kan skapa en känsla, säger han.

Studenterna turas om att agera publik och vara artister på scenen när de övar scenisk kommunikation och retorik. I övningarna ingår det att ge återkoppling på kurskamraternas framträdanden.

– För att genomföra detta måste miljön vara trygg och kreativ, vilket den är på Musikhögskolan, säger han.

Inspiration och miljöombyte

En viktig del under utbildningen är att ge möjlighet till inspiration och miljöombyte. Med jämna mellanrum har Svenska Kammarorkestern öppen repetition på Musikhögskolan. Under den kan studenterna vara med och se på när orkestern övar.

För att bredda studenternas perspektiv anordnar Olle Persson också studieresor för inspiration och möjlighet att uppträda på nya scener.

– I vår ska vi åka till Stockholm. Studenterna ska få sjunga där och vi ska besöka Operan som kan vara en framtida arbetsplats för några av dem, berättar han.

Text och foto: Anna Asplund