Här affischeras universitetet för att hindra smittspridning

En man håller upp en affisch med texten  "Här får du vara extra försiktig". På en vagn framför honom står en massa bordspratare med samma budskap.

Ännu en vagn med bordspratare och affischer rullas ut. Just den här är lastad med material till grupprum och studieplatser.

Nu pågår arbetet med att minska risken för smittspridning på Örebro universitet i höst.
När terminen börjar kommer studenter och anställda till exempel att mötas av handspritstationer, fler möjligheter att plugga utomhus och tentasalar med extra långa avstånd mellan borden.

Överallt i universitetets lokaler finns nu nya affischer, bordspratare och golvklistermärken. De påminner bland annat om att hålla avstånd, tvätta händerna och stanna hemma vid sjukdom.

Miljöer där det gäller att vara extra försiktig, som grupprum, har också märkts ut.

De nya budskapen för att hindra spridning av coronaviruset finns hittills uppsatta på över 1 500 ställen runt om på Örebro universitets tre campus (i Almby, vid universitetssjukhuset och i Grythyttan).

Undervisning med avstånd

Bara en del av studenterna kommer att studera på campus när terminen drar igång. Framförallt nya studenter är prioriterade. Undervisningen för dem kommer att ske i större salar än vanligt, så att det ska gå att hålla ordentliga avstånd. Minst varannan stol kommer att stå tom.

Även tentamenssalar har gjorts i ordning så att det ska vara långa avstånd mellan borden. En hel del av tentorna kommer också att genomföras på distans eller som inlämningsuppgift.

En kvinna tar handsprit ur en automat fäst vid en entré. På en skylt står det "Här kan du sprita händerna".

Ett trettiotal handspritstationer har satts upp vid de större entréerna på universitetet.

Fler utomhusmöbler

Många studieplatser har stängts av i de öppna ytorna och på vissa håll har stolar transporterats bort för att det inte ska bli för trångt. Samtidigt har fler utomhusmöbler köpts in, så att det ska gå att plugga utomhus under soliga dagar i början på terminen.

Vid de större entréerna har handspritsstationer satts upp. Handsprit kommer också att finnas i en del av universitetets andra lokaler. Även städrutinerna ses just nu över.

Både Örebro studentkår och de externa hyresgästerna (till exempel restaurangerna) arbetar också med åtgärder för att minska risken för smitta.

Text och foto: Jesper Mattsson