Här är finalisterna till Årets Örebrostudent 2019

Theo Henningsson, Mamz Shuker och Sophie Brömster.

Theo Henningsson, Mamz Shuker och Sophie Brömster har på olika sätt varit goda ambassadörer för Örebro universitet och studentstaden Örebro. För sina insatser tävlar de om att bli Årets Örebrostudent 2019.

När Theo Henningsson flyttade till Örebro för att studera till civilekonom ville han utmana sig själv i en ny miljö. Genom uppdraget som studentambassadör har han inspirerat ungdomar att söka högre utbildning efter gymnasiet.

– Jag har arbetat mycket med min personliga utveckling för att bli den jag vill vara, säger han.

Sophie Brömster tar examen till sommaren och har under hela sin studietid medverkat i bland annat programråd och utskottet för psykologstudenter för att skapa en bra studietid för studenter och blivande studenter på psykologprogrammet och Örebro universitet.

– Det är hedervärt att ha blivit nominerad till priset, säger Sophie Brömster som pluggar på psykologprogrammet.

Mamz Shuker tillhör universitetets första kull av civilingenjörsstudenter. Hon kämpar för att få fler tjejer att utbilda sig inom ingenjörsyrket och är en av grundarna till nätverket FemTek där syftet är att främja jämställdhet inom ingenjörsprogrammen på Örebro universitet och teknikbranschen genom nätverk och inspiration.

– Det är viktigt att göra något vid sidan av studierna. Genom FemTek har en gemenskap skapats bland studenter, säger hon.

Priset delas ut av Örebro universitet och Örebro studentkår. En jury bestående av studentkårens ordförande Abdirizak Yusuf Muhamed, universitetsdirektör Louise Pålsson, prorektor Anna-Karin Andershed och studentkårens vice ordförande med studiesocialt ansvar Anton Andersson har utsett tre studenter som går till final för att vinna priset.

Anna-Karin Andershed.

Prorektor Anna-Karin Andershed. Foto: Maria Eberfors

– Studenterna är en av universitetets viktigaste tillgångar. Genom att de väljer att studera vid Örebro universitet bidrar de också till utvecklingen av staden Örebro. Därför tycker jag att det är viktigt att i det här sammanhanget kunna lyfta våra studenter och visa på vilken kraft de har. De engagerar sig självklart i att påverka sina utbildningar, men även i andra frågor som rör dem själva och deras studiekamrater och också samhället i stort, säger hon.

Anton Andersson.

studentkårens vice ordförande med studiesocialt ansvar Anton Andersson. Foto: Örebro studentkår

Anton Andersson från studentkåren håller med henne.

– Det kommer att blir svårt för juryn att utse en vinnare bland tre starka kandidater som på olika sätt har engagerat sig för Örebro universitet och Örebro stad, säger han.

Juryn kommer att träffa Theo Henningsson, Mamz Shuker och Sophie Brömster under en lunch för att sedan besluta om vem som blir vinnare av priset som delas ut under Örebrogalan den 11 mars.

Text och foto: Anna Asplund

Motivering till nomineringarna

Mamz Shuker
Mamz är en mycket engagerad civilingenjörsstudent som brinner för att fler tjejer och kvinnor ska utbilda sig till just ingenjörer. Hon är en av grundarna till FemTek, ett nätverk vars syfte är att främja jämställdhet inom ingenjörsprogrammen vid Örebro universitet, och har varit aktiv i andra sammanhang där frågor kring tjejer och teknik lyfts.

Sophie Brömster
Sophie är inte bara en person med hjärtefrågor – hon är också den som agerar. Hon är mån om att utbildningen hon går, psykologprogrammet, ska vara så bra som möjligt för henne och medstudenterna och engagerar sig därför i hur den ska utvecklas. Hon brinner för att frågor som rör HBTQ+ ska få ta plats på universitetet och är engagerad i föreningen Klimatstudenterna.

Theo Henningsson
Theo är, förutom civilekonomstudent, en initiativrik inspiratör och glädjespridare. Han är engagerad i Örebros studentliv och har dessutom jobbat som studentambassadör för universitetet. I den rollen har han inspirerat många ungdomar att söka sig vidare till universitetet efter studenten.