Här firas examen – på distans

Rektor Johan Schnürer på en datorskärm med svenska flaggan och serpentiner framför.

Det är ett år när det mesta är annorlunda.
2020 hålls examensceremonierna vid Örebro universitet på distans – fast med tal, musik och glädje som vanligt.

Byggingenjörerna fick under torsdagseftermiddagen en stämningsfull ceremoni med över 40 deltagare.

För programansvarig Anders Lindén var examensceremonin extra betydelsefull eftersom den här årskullen är den första han har följt från första terminen.

– Vi kommer att sakna er och vi hoppas att ni kommer att hålla kontakten med oss. Ni är en årskull med hög kunskapsnivå.

Ceremonin inleddes med en film som inleddes med Drottningholmsmusiken. Rektor Johan Schnürer och studentkårens ordförande Abdirizak Yusuf höll tal och Örebro studentsångare framförde ”Den blomstertid nu kommer”, ”Kärlekssången” och ”Studentsången”.

Dag Stranneby.

Professor Dag Stranneby höll en föreläsning på temat ”allt vi har glömt och som ni måste ha med er ut i livet”, där studenterna bland annat fick med sig några goda råd inför arbetslivet.

• De flesta jobb börjar före 10:20 på morgonen
  • De flest jobb pågår alla dagar i veckan
  • Sommarlovet är i bästa fall fem veckor
  • Det finns inte så många omtentor
  • Marginalskatten blir över 50 %
  • Det är bara du som bryr dig om din självkänsla
  • Större delen av livet händer utanför mobilen
  • Livet är orättvist (vänj dig)
Emma Klaesson, Ebba Lindmark, Josefin Andersson, Emma Höstman och Kajsa Lundholm.

Kajsa Lundholm, Emma Höstman, Josefin Andersson, Ebba Lindmark och Emma Klaesson är fem av studenterna som tog examen från programmet. Under terminen har de gjort grupparbeten, examensarbeten och pluggat tillsammans.

– Ceremonin blir ett avslut på studietiden, säger Ebba Lindmark.

Och redan på måndag väntar jobb för Emma Höstman på ett företag i Örebro och för Emma Klaesson i Stockholm.

Text: Anna Asplund
Foto: Jesper Mattson och privat.