Hela Örebro sjunger med när valborgsfirandet blir digitalt

Många ansikten som sjunger

Det traditionella valborgsmässofirandet blir i år digitalt – och hela Örebro kan sjunga med.
– Vi hoppas att så många som möjligt vill vara med och göra Valborg till en glädjens och hoppets dag, säger Fredrik Berglund, konstnärlig ledare för firandet.

Gå till www.oru.se/distansvalborg och spela in din film. Sista datum är 19 april.

Årets valborgsmässofirande är ett samarbete mellan Örebro kommun, Länsstyrelsen i Örebro län, Örebro studentsångare och Örebro universitet.

#distansvalborg (använd i sociala medier)

Tusentals Örebroare samlas varje år för att sjunga in våren tillsammans vid det stämningsfulla valborgsfirandet vid Örebro slott. I år blir firandet annorlunda. Spridningen av corona-viruset gör att större folksamlingar inte är tillåtna.

– Vi är jätteglada över att redan nu kunna avslöja att firandet ändå blir av. I stället för att folk kommer till slottet, så ska vi se till att firandet når ut till alla som vill vara med ändå via mobilen, datorn eller surfplattan. Det blir ett Valborg på distans, säger Johan Schnürer, rektor vid Örebro universitet.

Örebroarnas hjälp kommer behövas

Han vill i dagsläget inte avslöja alltför många detaljer om kvällen. Det som däremot står klart är att Örebroarnas hjälp kommer att behövas. Kvällens höjdpunkt blir nämligen en kör, där alla kan vara med och bidra.

– Vårt mål är att skapa en digital kör som består av så många skönsjungande röster som möjligt. Här har alla chansen att vara med och skapa glädje genom musiken, säger Johan Schnürer.

– Jag hoppas att de som inte är så vana med tekniken får hjälp så att körsången från slottet kan nå alla som vill sjunga med och lyssna, säger landshövding Maria Larsson.

Kören ska framföra den klassiska vårsången ”Vintern rasat”, eller ”Längtan till landet”, som den egentligen heter, med text av Herman Sätherberg.

– Att tillsammans får sjunga ”Vintern rasat ut bland våra fjällar…” är en tradition sedan 1800-talet där vi ta bort det gamla och bereda plats för det nya. Kanske har detta aldrig varit mer aktuellt än idag, säger Fredrik Berglund, dirigent och konstnärlig ledare för valborgsmässofirandet.

Sjung in ditt bidrag

Redan nu kan den som vill gå in på www.oru.se/distansvalborg och sjunga in sitt bidrag. Allt som behövs är en mobiltelefon eller dator med kamera och mikrofon. Alla röster kommer sedan att synkroniseras ihop till en enda komposition, med både bild och ljud.

– Det här kommer bli magiskt och jag ryser redan när jag tänker på den kraft, energi och sångglädje som hela Örebro kommer leverera i det här. Hur häftigt som helst, säger Fredrik Berglund.

Det är Örebro universitet som tillsammans med Örebro kommun och Länsstyrelsen i Örebro län arrangerar årets valborgsfirande. Landshövding Maria Larsson är glad över samarbetet, som förhoppningsvis ska bidra till att sprida glädje och skapa gemenskap i en orolig tid.

– Vi kan alltså fira våren från slottet nästan som vanligt och ändå följa rekommendationerna för att förhindra smittan, säger Maria Larsson.

Även kommunstyrelsens ordförande Kenneth Handberg ser fram emot att höra resultatet av Örebroarnas musikaliska bidrag.

– Det är fint att vi på detta sätt kan upprätthålla en uppskattad tradition i en mycket speciell tid. Jag känner en tacksamhet gentemot alla som på olika sätt engagerar sig och tänker nytt kring hur vi kan mötas och samtidigt följa de rekommendationer som vi alla måste respektera. Jag hoppas många örebroare tar tillfället att fira Valborg på ett nytt sätt i år, säger Kenneth Handberg.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Fredrik Birath