Hon sjöng svenska nationalsången i Globen

My Kullsvik bär svenska flaggan i Globen.

My Kullsvik i Globen. Foto: Privat.

Musikhögskolestudenten My Kullsvik fick det ärofyllda uppdraget att sjunga ”Du gamla, du fria” i ett nästan fullsatt Globen när Sverige mötte Finland i Euro Hockey Tour under söndagen.

Matchen Sverige – Finland slutade 5 – 1, och därmed säkrade Sverige Euro Hockey Tour-titeln

Lyssna på My Kullsviks cover av Adeles låt Hello

My Kullsvik blev tipsad om att man sökte en sångare eller sångerska som kunde sjunga svenska nationalsången i Globen. Hon fick uppdraget och på söndagen inför matchstart fanns hon på plats för att sjunga inför 12 176 personer.

– Det var nästan fullsatt och jag var väldigt nervös innan. Men när jag väl stod där kändes det nästan overkligt. Och jag tänkte: Jag älskar att göra det här och det är en ära att få vara här.

Under framträdandet försökte hon höra publiken som sjung med i sången för att det skulle bli gemensamt – mellan henne och publiken.

– Jag är nöjd med mitt framträdande i Globen, även om det kanske inte är det bästa jag har gjort om jag tänker på sångkvalitén, men jag har fått mycket kärlek från mina följare i sociala medier.

Inte första gången inför storpublik

Men det här är inte första gången som My Kullsvik sjunger inför tusentals människor. Under sommaren 2016 var hon med på ”Allsång i Karlsborg” där hon framförde en cover med svensk text på Adeles låt ”Hello” inför en publik på 10 000 personer.

– Min cover har fått över 1 miljon visningar på Spotify och Youtube.

My Kullsvik.

My Kullsvik studerar till musiklärare på gymnasienivå med sång som huvudinstrument.

Drömmen är att i framtiden kunna kombinera läraryrket med att vara artist. På fredag släpper hon en ny singel på Spotify tillsammans med Oliva Lundberg som har läst Musikproduktionsprogrammet på Örebro universitet.

– Singeln heter ”For you” och är en riktig heartbreak-sång som vi vill släppa lagom till alla hjärtans dag.

Text: Anna Asplund
Foto: Anna Asplund och privat